- Størst potensial i mobiloptimalisering

Digitale markedsførere mener det er større potensial i mobiloptimalisering enn aktivering i sosiale medier i 2013.

Publisert
Dette fremgår av en undersøkelse gjort av Adobe og Econsultancy, hvor over 700 digitale markedsførere hovedsakelig i Storbritannia, andre europeiske land og USA er intervjuet.

Innholdsfokusert markedsføring


Undersøkelsen belyser blant annet forventet prioritering og muligheter innen digital markedsføring i 2013. På spørsmål om hvilke områder som vil prioriteres mest, svarer nær fire av 10 (39%) Content Marketing, eller innholdsfokusert markedsføring i digitale kanaler. Et annet høyt prioritert område er optimalisering av konverteringsfrekvens, i form av å øke andelen besøkende som foretar seg handlinger som for eksempel kjøp. I år oppgis dette blant de viktigste områdene av 39 prosent, mot 34 prosent i fjor. De to områdene tar dermed begge over toppscoren for prioriterte områder fra "aktivering i sosiale medier", som faller fra 39 prosent i fjor til 38 prosent i år.

Mobile enheter


Mer enn fire av 10 (43 %) av fagfolkene mener mobiloptimalisering, i betydningen å tilrettelegge for å kommunisere med målgruppen på tvers av mobile plattformer og enheter, er blant de mest spennende mulighetsområdene i 2013. En av tre (35 %) angir målrettede og personifiserte online-aktiviteter blant de mest spennende mulighetene. Å engasjere via sosiale medier anses fortsatt som spennende – men andelen faller kraftig fra 54 prosent i fjor til 35 prosent i år. Respondentene vier med andre ord større oppmerksomhet til den økende spredningen og bruken av mobile enheter. Samtidig har andelen som mener det er meget viktig å forstå hvordan vi bruker mobile enheter for å finne og kjøpe varer og tjenester økt fra cirka 50 til 61 prosent siden i fjor.

Mer målbare aktiviteter


Åtte av ti digitale fagfolk (84 prosent) svarer at deres aktiviteter blir mer målbare i 2013. Nesten halvparten (48 %) mener de digitale budsjettene vil krympe i år, og at alt som gjøres derfor må rettferdiggjøres. Andelen som mener egen markedsavdeling mangler kompetanse for å utnytte teknologien fullt ut har sunket fra 29 til 21 prosent. Samtidig mener bare 18 prosent at organisasjonen har den teknologien som trengs for å oppnå suksess.

- For å lykkes må markedsavdelingene klare å tenke både kreativt og analysere forbrukernes adferd på nettet. Samtidig som mange markedsbudsjetter krymper, skjerpes også kravene til å dokumentere effekten av kampanjene, overfor kunder så vel som ledelse , sier Malin Bodolla (bildet), nordisk markedssjef for Adobe Digital Marketing.


Undersøkelsen er foretatt av Econsultancy i samarbeid med Adobe og er basert på en rundspørring blant mer enn 700 digitale markedsførere fra et bredt spekter av bransjer. Respondentene er hovedsakelig fra Storbritannia, andre europeiske land og USA.
Powered by Labrador CMS