Illustrasjonsfoto: Securitas

Største RFID-utrulling innen retail

Innen 1. juli blir RFID-teknologi rullet ut i omtrent 200 butikker i Voice-kjeden, som inkluderer butikkene Match, VIC og Boys of Europe. Så langt har løsningen fra Securitas bidratt til økt kontroll og høyere lagernøyaktighet.

Publisert

– Vi er svært godt fornøyd så langt. Vi gjennomførte en pilot i fire butikker tidligere i 2017 som resulterte i en betydelig bedret lagernøyaktighet. Basert på resultatene har vi også grunn til å tro at økt lagernøyaktighet vil skape mersalg, sier prosjektleder Martha Gjessing Bakken i Voice Norge.

Kan spores til enhver tid

RFID-løsningen som er rullet ut innebærer at varer i en butikk til enhver tid kan spores ved hjelp av en identifikasjonsetikett som festes på varen. Varetelling utføres med en håndholdt leser, og på få minutter er alle varer i hele butikken telt med svært høy nøyaktighet. Halvparten av butikkene i Voice-kjeden har nå fått på plass RFID-teknologi, og løsningen rulles ut i nye butikker ukentlig.

Positive tilbakemeldinger

– Tilbakemeldingene fra butikkene har vært positive. De opplever utstyret som enkelt å ta i bruk, og sier at de har større kontroll på varene i butikkene nå enn tidligere. Medarbeiderne i butikken er også veldig glad for å slippe den gammeldagse måten å gjennomføre varetelling på, sier Bakken. Hun legger til at RFID-teknologien åpner for flere muligheter for Voice-kjeden fremover også, for eksempel omnikanaler og digitale prøverom.

Avtalen med Securitas ble signert i mars, og har en varighet på tre år.

Opplever gode resultater

– Det er gledelig at Voice-kjeden opplever gode resultater etter å ha tatt i bruk RFID-teknologi. Teknologien bidrar til at kundene i enda større grad enn tidligere kan få varene de ønsker. Vi ser frem til å utforske ytterligere muligheter med RFID-teknologi i samarbeid med Voice, sier Kim André Dalsaune, Key Account Manager i Securitas.

Powered by Labrador CMS