Stort potensial knyttet til kampanjer

Fire av fem nordmenn har besøkt en kjedebutikk på bakgrunn av en tilbudskampanje. Tre av ti forlater imidlertid butikken igjen uten å ha kjøpt noe som helst, og hver femte kunde opplever at selger har dårlig kunnskap om kampanjen.

Publisert
Dette kommer frem i en fersk undersøkelse utført for Euro Business School. Hele 80,1 prosent av de spurte sier at de har besøkt en kjedebutikk på bakgrunn av en tilbudskampanje. Da er dagligvarehandelen holdt utenfor.

- Mye å hente


- Tilsynelatende viser dette at kampanjer virker. Men det er ikke antall besøkende i butikken som gir overskudd på bunnlinja – det er hvor mye de faktisk handler for som avgjør om kampanjen kan sies å være vellykket. Her har norske kjedebutikker fortsatt mye å hente, sier Per Kjetil Parr, administrerende direktør i Euro Business School.

Tre av ti handler ikke


Av de som lot seg lokke innenfor butikkdørene etter å ha sett en tilbudskampanje, sier nemlig 29,8 prosent at de ikke handlet noe under besøket. 41,7 prosent svarer at de kjøpte ett eller flere kampanjeprodukter, mens 14.8 prosent endte opp med å kjøpe andre produkter enn de som var med i kampanjen.

– De 30 prosentene som besøker butikken uten å handle er der fordi de i utgangspunktet er nysgjerrige på kampanjevarene. Her ligger det et stort potensial for at enda flere av dem skal ende opp med å kjøpe noe. Da er kundenes opplevelse av besøket avgjørende, og mye kan gjøres gjennom å forbedre selgerens service- og kunnskapsnivå, mener Parr.

Bør heve selgerkompetansen


18,9 prosent – nærmere hver femte kunde – opplevde at selgeren som møtte dem hadde dårlig eller svært dårlig kunnskap om den aktuelle kampanjen. Menn er generelt de mest misfornøyde – 21,4 prosent av menn opplevde kunnskapsnivået som dårlig, mot 16,4 prosent av kvinnene. Drøyt halvparten av de som endte opp med å handle, opplevde at den ansatte var opptatt av å selge produkter som var i henhold til deres behov. 52,6 prosent svarte ja på dette, mens 29,3 prosent endte opp med handel på tross av at de ikke opplevde et slikt ønske hos butikkselgeren.

– Disse tallene er heller ikke så bra som de burde være. Undersøkelsen viser at det er mye å ta tak i for kjeder som ønsker å øke effekten av sine kampanjer, påpeker Per Kjetil Parr.
Powered by Labrador CMS