Du er her

Svak utvikling for kjøpesentrene

Omsetningen faller i Oslos kjøpesentre. I Akershus sørger lokal vekst på Romerike for fortsatt fylkesvekst. Målt mot resten av landet er utviklingen i hovedstadsregionen svak.
Av Stig Atle Bakke
Publisert 30.10.2013 11:48

Samlet sett økte omsetningen i kjøpesentrene i Oslo og Akershus med 1,1 prosent i årets første ni måneder. På landsbasis var veksten 2,1 prosent, ifølge en fersk oversikt utarbeidet av Kvarud Analyse for Oslo Handelsstands Forening (OHF).

Undersøkelsen omfatter 33 kjøpesentre i Oslo og 24 sentre i Akershusregionene Romerike, Follo samt Asker og Bærum, skriver OHF i en pressemelding.

De lokale forskjellene er betydelige.

– I Oslo har kjøpesenteromsetningen falt med en halv prosent. Nedgangen er størst i sentrum. Akershus har en økning på tre prosent, som først og fremst skyldes en svært god vekst på åtte prosent på Romerike, sier Tore Kvarud i Kvarud Analyse.

I Follo går omsetningen ned med 1,7 prosent, mens den i Asker og Bærum ligger nesten flatt, pluss 0,3 prosent.
 

Unntakstilstand

Ombygginger ved kjøpesentrene i sentrum er en hovedforklaring på nedgangen i Oslo, ifølge Gunnar Larssen, administrerende direktør i OHF.

– På Aker Brygge har det jo vært en slags unntakstilstand i lang tid, mens Paleet på Karl Johan har vært under ombygging siden i sommer. I september begynte også Oslo S Shopping å tømme lokalene i Østbanehallen. Dette gir store utslag, men er av midlertidig karakter, sier Larssen.

På Romerike ble utvidelsen av Strømmen Storsenter ferdigstilt i fjor høst. Dette er hovedforklaringen på den sterke kjøpesenterveksten i denne regionen. I Follo var Vinterbro Senter under ombygging første halvdel av året, men ble nyåpnet i sommer.

Forskjellene mellom Oslo og Akershus forsterket seg i tredje kvartal. Omsetningen i Oslos kjøpesentrene falt med 1,2 prosent i månedene juli, august og september, mens Akershus kunne notere seg for en økning på 4,3 prosent.

 

Svak høst

– September var en særlig svak måned for hele hovedstadsområdet. Da falt omsetningen i alle de målte områdene bortsett fra Romerike, sier Gunnar Larssen.

De omfattende ombyggingsprosjektene har gitt store, midlertidige endringer også når det gjelder antall operative butikker og øvrige virksomheter i kjøpesentrene.

Akershus har i 2013 hatt en netto tilvekst på rundt 80 virksomheter. I Oslo er antallet redusert med om lag 90.

– Ombygginger i Oslo vil sette preg på kjøpesenterutviklingen også i 2014. På lengre sikt vil et revitalisert sentrum kunne få en ny oppblomstring, men for å få full effekt av moderniseringen trenger vi også en samlet bypolitikk som legger til rette for handelen, sier Gunnar Larssen.

 

 

Nøkkelord