Du er her

Svensk e-handel opp 16 prosent

Fjorårets e-handel i Sverige løftet seg 16 prosent til SEK 57,9 milliarder.
Av Odd Henrik Vanebo
Publisert 21.02.2017 15:18

Dette ifølge det såkalte E-barometeret fra PostNord Sverige, Svensk digital handel og HUI Research.

Totalt sett, og dermed regnskapsmessig, utgjorde e-handel 7,7 prosent av den totale omsetningen i svensk detaljhandel.

Mest omsatt på nettet er forbrukerelektronikk, klær, sko, bøker og media.

Nesten en femtedel, 19 prosent av e-handelen, fant sted i utenlandske nettbutikker. Oftest dreier det seg om kjøp på nettsteder med hjemmesider i Kina, Storbritannia, Tyskland og USA.

"Årets rakettselgere, som også var de sektorene som viste sterkest vekst i fjor, var næringsmiddelindustrien og byggebransjen. De steg med henholdsvis 30 prosent og 29 prosent i 2016," skriver PostNord Sverige i en pressemelding.

Byggevarehandel på nett omsatte dermed for SEK 3,6 milliarder og sto for ni prosent av det totale byggevaresalget i Sverige i fjor.