Du er her

Taper milliarder på lange køer

Lange køer koster nå nordiske forhandlere 23,6 milliarder årlig, opp fra 15,2 milliarder i 2018, ifølge Retailbaromteret som publiseres komplett 1. oktober.
Av Pressemelding
Publisert 26.09.2019 10:11

Adyen, som står bak Retailbarometeret, skriver i en pressemelding: Ferske tall viser at kjøpsprosessen fortsatt er vrien for forbrukeren. Totalt gir dette forhandlerne en inntektsmulighet på 205,2 milliarder NOK i Norden, skriver. 

Retailbarometeret

Retailbarometeret følger utviklingen av den nordiske, europeiske og globale handelen, i samarbeid med 451 Research Group. Årets rapport, som publiseres 1. oktober, viser at tapt inntekt som følge av problematiske kjøpsprosesser har økt betydelig sammenliknet med i fjor.

Ved å måle mengden forlatte kjøp viser Retailbarometeret i hvilke deler av kjøpsprosessen handelen taper mest penger. I fjor kostet lange køer nordiske forhandlerne like mye som 24 turer frem og tilbake til månen eller tilsvarende det å kjøpe 2 297 nye Teslaer. Lange køer koster nå nordiske forhandlere 23,6 milliarder årlig, opp fra 15,2 milliarder i 2018.

Feil betalingsmetoder i butikken koster i underkant av en milliard. Siden flere forbrukere velger digitale lommebøker og alternative betalingsmetoder, har tapet for detaljhandelen økt eksponentielt til 14,8 milliarder kroner.

I årets undersøkelse har vi valgt å ta en bredere tilnærming til måten detaljhandelen møter forbrukernes forventninger. Vi gjør dette ved å måle hvordan flere faktorer påvirker kjøpsopplevelsen. Både hvordan en komplisert kjøpsprosess påvirker kjøpsopplevelsen og innovasjonen som øker kundetilfredshet og lojalitet.

Inntektsmulighet med omnikanal

Totalt sett viser Retailbarometeret at forhandlere har en inntektsmulighet på 205,2 milliarder kroner, spesielt ved fokus på omnikanal.

 

Nøkkelord