Du er her

Tar Panos Emporio til Norge

Den norske motedistributøren Syversen AS kjøper svenske Panos Emporio, og bringer svenskenes kjente badetøymerke til Kari og Ola nordmann.
Av Redaksjonen
Publisert 26.03.2019 09:34

Panos Emporio er kjent for kvalitet, god passform og innovativt design, og har hatt suksess i det svenske markedet. Nylig ble de blant annet hedret med Svenska Designpriset for sine innovative badeshortser for menn. I tillegg til badetøy tilbyr også Panos Emporio tilbehør som håndklær, accessoarer og svenskprodusert kosmetikk.

Gresk flyktning

Bak merkevaren står Panos Papadopoulos, som kom som politisk flyktning fra Hellas til Sverige på 1970-tallet. Han la merke til at mye av badetøyet som ble tilbudt nordiske kvinner, ikke var designet for dem. I 1986 lanserte han derfor sin egen badetøyskolleksjon, med størrelser og design som var spesialdesignet for nordiske kvinner.

Resten er historie. I dag er Panos Emporio Sveriges ledende badetøymerke, og svenske forbrukere handler sitt favorittbadetøy for over 135 millioner kroner årlig. Panos Emporio selges også i markeder som Tyskland, Frankrike, Spania, Australia og Dubai.

Vil ta merkevaren ut i verden

– Vi har stor tro på Panos Emporio. Vi har vært på jakt etter gode merkevarer å investere i, og fikk umiddelbart en god følelse for Panos Papadopoulos og hans visjon. Vi tror dette er produkter som vil falle i smak hos kvalitetsbevisste norske kunder, og på sikt ønsker vi også å ta merkevaren ut i verden, sier Hans Erik Syversen, partner i familiebedriften Syversen AS, som allerede representerer merkevarer som Calvin Klein, Ralph Lauren, DKNY, OROBLU, Marlies Dekkers, Muchachomalo og SAXX. De eier merkevarene Note og Eton, og har vært med på å bygge opp merkevaren Greather Than A sammen med Aksel Lund Svindal.

– Vi er gode på merkevarebygging og distribusjon. Vi har spennende planer for Panos Emporio fremover og ønsker å utvide porteføljen noe, blant annet med flere produkter til menn. Etterhvert ønsker vi også å bruke vårt internasjonale nettverk til å gå inn i nye markeder, som Mellom-Europa, Australia og USA, sier Syversen.

Passform som gir selvtillit

I de 33 årene som er gått har en rekke profiler og kjendiser vært med og løftet merkevaren Panos Emporio. Kate Moss, Baywatch-stjernen Traci Bingham og Viktoria Silvstedt, har alle posert i det svenskdesignede merket. Den svenske kongefamilien står også på kundelisten.

– Panos har imponert oss med sin energi og sitt engasjement. Han har en egen evne til å forstå og designe det nordiske menn og kvinner ønsker seg, og har klart å skape oppmerksomhet for merkevaren sin langt utover landegrensene, sier Syversen.

Blir med videre

Panos Papadopoulos blir med videre og får ansvar for design og innovasjon. Han gleder seg til å dele sin visjon med det norske folket.

– Syversen-familien forstår hva jeg ønsker å oppnå med Panos Emporio. De deler mine verdier og vet hvordan vi skal ta Panos Emporio til nye markeder. Jeg ønsker å få kvinner og menn til å føle seg vel og avslappet i sine beste øyeblikk; på stranden, på ferie eller i solstolen i hagen. Da er det viktig at badetøyet sitter som det skal, dekker som det skal og har en passform som gir deg selvtillit. Med Syversen på laget kan jeg bruke all min tid på å oppfylle denne visjonen, sier gründeren Panos Papadopoulos.

(Pressemelding)

Faktaboks

Om Syversen AS

Syversen ble etablert i Fredrikstad i 1940, og har gjennom tre generasjoner etablert seg som en nordisk distributør av internasjonale merkevarer innen sokker, strømpebukser og undertøy. Familiebedriften har i dag 27 ansatte og omsatte i 2018 for 100 millioner kroner.

 

Om Panos Emporio

Etablert i Sverige i 1986 av greske Panos Papadopoulos. Panos Emporio er i dag det ledende badetøysmerket i Sverige, og svenske forbrukere handler for over 135 millioner kroner årlig.