M&Ms Light Up Candy Fan anses å være markedsføring særlig rettet til barn og i strid med MFUs retningslinjer. (Foto: MFU)

Taxfree-godteri felt av MFU

M&Ms taxfree-godteri fra Mars er felt av Matbransjens Faglige Utvalg for markedsføring særlig rettet til barn.

Publisert

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har gitt en klager medhold i at et produkt utformet som et batteridrevet leketøy solgt sammen med M&Ms godteri, er i strid med MFUs retningslinjer. Produktet er i salg i taxfree butikker, blant annet på Gardermoen.

Slik ser produktet ut. (Foto: MFU)

I følge veiledningen til MFU’s retningslinjer, skal godteri ikke selges sammen med tilleggsytelser som appellerer særlig til barn. Utvalget vurderer M&Ms Light Up Candy Fan for å være en slik tilleggsytelse.

Utvalget vektlegger også i sitt vedtak den langsiktige markedsføringspåvirkningen M&Ms-brandingen på leketøyet kan ha på barn. M&Ms Light Up Candy Fan anses derfor å være markedsføring særlig rettet til barn og i strid med MFUs retningslinjer. Vedtaket er enstemmig.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS