Du er her

Tekstilgigant tar miljøansvar

Av Kjedemagasinet
Publisert 26.08.2013 10:20

Det spanske tekstilkonsernet Inditex, som har konseptene Zara og Massimo Dutti i Norge, tar nå ansvar for at den emballasjen de fører ut på det norske markedet blir forsvarlig gjenvunnet.

Inditex Group driver ni forskjellige kleskonsepter fordelt på mer enn 6000 butikker over hele verden.

Veletablerte og ledende tekstil- og klesselskaper som KappAhl, Cubus og Hennes & Mauritz tar allerede ansvar for sin emballasje ved import og salg av klær og tekstiler, gjennom Grønt Punkt-medlemskap. Nå får de selskap av Inditex-butikkene Zara Norge AS og Massimo Dutti AS, som nylig ble medlemmer i Grønt Punkt.

- Det er viktig at alle aktører bidrar til å finansiere ordningene for innsamling og gjenvinning av emballasje. Vi jobber for full oppslutning om miljødugnaden, og det finnes tusenvis av små og store aktører på det norske markedet. For å kunne nå ut til alle er det viktig at de store aktørene går foran som gode forbilder. Derfor er vi glade for å ha fått med oss Zara og Massimo Dutti på miljødugnaden, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge AS.

- Det er viktig at all emballasje samles inn, sorteres og blir gjenvunnet, samtidig som det bør være en rettferdig fordeling av gjenvinningskostnadene. Dessverre er det slik at noen virksomheter som bruker emballasje fortsatt står utenfor ordningen og dermed gjør seg til gratispassasjerer, avslutter hun.

Nøkkelord