GJENVINNES: Brukte t-lys gjenvinnes i stadig større grad. Foto. Yayimages

Telysjakten har ført til økt gjenvinning

87.000 barneskoleelever og barnehagebarn har deltatt i Telysjakten og samlet inn nesten 30 millioner brukte telys til gjenvinning. De har har ikke bare spart miljøet for 170 tonn CO2-utslipp og gjenvunnet over 20 tonn aluminium, de har også lært opp de voksne til å gjenvinne mer.

Publisert

Telysjakten er en gjenvinningskonkurranse som har vært arrangert av WWF og Ikea i tre år på rad, i samarbeid med Grønt Punkt, Syklus og Hydro. Telysjakten ble avsluttet 31. januar. Hovedformålet med Telysjakten er, ifølge en pressemelding fra Ikea, å bidra til at flere kildesorterer og gjenvinner telyskopper etter bruk, og samtidig å øke kunnskapen omkring verdien av å ta vare på naturressurser som aluminium.

– Barna har gjennomført et viktig miljøarbeid. Det gir nemlig resultater når nesten 90 000 barn blir gjenvinningsambassadører. Barna har gitt nesten 30 millioner telyskopper nytt liv, men kanskje aller viktigst: bidratt til å øke kunnskapen om metallgjenvinning blant de voksne, sier Nina Jensen, generalsekretær i WWF-Norge.

Tall fra Grønt punkt viser at det selges ca. 200 millioner telys i Norge hvert år. Før Telysjakten startet høsten 2011 var det 24 prosent av befolkningen som kildesorterte brukte telyskopper til gjenvinning. I følge en representativ undersøkelse utført av Respons analyse i februar i år har dette tallet økt til 34 prosent.

Blant foreldre med barn i barneskolen har andelen økt til hele 45 prosent. Undersøkelsen fra Respons viser videre at blant de 51 prosent som visste at brukte telys kan kildesorteres, var det hele én av fem som hadde lært dette av skolebarn som har deltatt på Telysjakten.

Tall fra Syklus viser at den totale mengden av innsamlet metallemballasje i Norge har økt i de årene Telysjakten har pågått.

Powered by Labrador CMS