Du er her

Testet hjemlevering hvor kundene fjernåpner døra

Zalando har i høst testet intelligent hjemlevering sammen med bpost, det belgiske postselskapet, i Antwerpen. En intelligent lås gjør det mulig for kunden å åpne døra for budet om man selv er på jobb eller et annet sted.
Av Nils Vanebo
Publisert 20.12.2018 21:01

Å bomme på et leveringsvindu er frustrerende. Å måtte gjøre mye arbeid for å organisere hjemlevering eller henting likeså.

Flere husstander var med på Zalandos og bposts test, og ytterdørene ble utstyrt med smarte låser og ringeklokker. Ved hjelp av en app kunne kunden åpne døra for bposts test-bud. Hele prosessen ble streamet til appen, og det var også mulig for kunden å interagere med budet. Da døra ble åpnet, kunne budet sette pakken innenfor, eventuelt hente en pakke.

90 prosent av testdeltakerne sa at de ville fortsette å bruke tjenesten.

Trygghet og tilvenning

Remko Bakker, som jobber med Business Development for Zalando, uttaler:

– Hos Zalando utfordrer vi alltid status quo. Med aktuelle og mulige teknologier kan vi utvikle kundereisen. Da bpost kom til oss for å samarbeide, grep vi sjansen.

Patrick Leysen, VP for Future Lab hos bpost, kommenterer:

– Spørsmålet var å veie fordelene med denne leveringstjenesten mot ulempen kundene følte knyttet til sikkerhet og privatliv. Like mye som en test av teknologi var det å finne ut om kundene var klare for dette.

Kunder må venne seg til tanken på at en fremmed kommer og setter en pakke innenfor døra mens de selv ikke er hjemme.


Intelligent lås som kan fjernåpnes med app.

Bakker mener at dette kan sammenlignes med netthandelens barndom. Netthandel tok ikke av før folk var klare for å oppgi sitt kredittkortnummer på nettet.

For å få kunder til å føle trygghet fikk de vite navnet på budet, hvordan han så ut og når han skulle komme. Det hjalp også at alle belgiere kjenner til selskapet bpost. Testen må sies å ha vært vellykket:

– Når folk begynte å bruke leveringstjenesten, elsket de den. De vil ikke bruke den kun for å motta Zalando-pakker, men for andre leveringer også, sa Bakker.

Men en erfaring fra testen var at det ikke var enkelt eller billig å skifte låser. Ingen dører var like.


Patrick Leysen er VP for Future Lab hos belgiske bpost.