Årsrapport 2018. (Foto: Morten Hjertø/Olav Thon Gruppen)

Thon-resultat på 4,9 milliarder

2018 var et godt år for Olav Thon Gruppen. Resultatet før skatter ble 4,9 milliarder kroner.

Publisert

2,1 milliarder av konsernets resultat kommer fra verdiøkning på eiendomsporteføljen og fastrenteavtaler. Resultatet før verdiendringer og skatter ble 2,8 milliarder kroner, en økning på 5 prosent sammenlignet med 2017.

Godt fornøyd

– Vi er godt fornøyd med utviklingen i 2018, og tallene viser at Olav Thon Gruppen leverer solide resultater selv med en noe svakere markedssituasjon for konsernets kjøpesentre, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.
– Resultatveksten fremkommer både som følge av ferdigstilte eiendomsprosjekter, økte leieinntekter, resultatfremgang i Thon Hotels og lavere finanskostnader, sier Sperre.

Kjøpesentereiendom

Olav Thon Gruppen er Skandinavias største kjøpesenteraktør og markedsleder både i Norge og Sverige. Ved årsskiftet eide Olav Thon Gruppen 78 kjøpesentre i Norge og Sverige, og forvaltet 21 sentre for andre eiere.
I Norge økte butikkomsetningen i kjøpesenterporteføljen 1,5 % til 64,5 milliarder kroner, mens økningen i Sverige var 3,4 % med 14 milliarder svenske kroner.
Kjøpesentrene ble videreutviklet i 2018 for å møte konkurransen fra netthandel og nye forbrukertrender.

Vil styrke kjøpesentrene

– Vi ønsker å styrke kjøpesentrenes posisjon som sentrale møteplasser for opplevelser og handel ved å utvide sentrene med nye og spennende butikker, kinosentre og serveringssteder, sier Arne B. Sperre.

Powered by Labrador CMS