Du er her

Tidenes norske netthandelsdag

Rabattnivået på årets Black Friday var omtrent som i fjor, og hvert sjette produkt gikk opp i pris. Likevel ble det satt ny netthandelsrekord. Ifølge Klarna økte omsetningen med hele 19 prosent sammenlignet med samme dag i fjor.
Av Pressemelding
Publisert 30.11.2019 14:42

Mest netthandlet de på årets store handledag i Sogn og Fjordane. Minst aktive var de i Østfold og Aust-Agder, skriver Klarna i en pressemelding.

Airpods 2 vant produktkampen

Flere produkter var også på salg enn i fjor, og Apples Airpods 2 vant kampen om de mest prissøkte produktene hos Prisjakt.no i går.

– Det startet med et voldsomt trykk den første timen natt til Black Friday, dempet seg noe utover dagen, men tok seg kraftig opp igjen i går kveld - før det toppet seg like før midnatt. Dette er den største netthandelsdagen for Klarnas betalingssystemer noensinne. 19 prosent opp fra et allerede svært høyt nivå viser at Black Friday foreløpig ikke ser ut til å bremse opp, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad. 

I 2018 handlet nordmenn ifølge Virke for over 3,7 milliarder kroner på Black Friday, både i fysiske butikker og i norske nettbutikker.

Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 5000 norske nettbutikkene som benytter deres betalingsløsninger.

Produktkategoriene som økte mest sammenliknet med fjoråret var elektronikk (43 %) og mote (25 %).  

Samme rabattnivå som i fjor

Også hos pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no falt rekordene. 

– Vi har aldri tidligere registrert så mange enkeltprodukter på salg på en og samme dag, som i går. 40 prosent av de 700.000 produktene vi overvåker hadde nedsatt pris i går, men det betyr ikke nødvendigvis at man gjorde et godt kjøp. Det virker som om de store kuppene på de hotteste og nyeste produktene uteble, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no. 

Gjennomsnittsrabatten på de 10.000 mest populære produktene var 21.4 prosent – også det på linje med fjoråret. Men akkurat som i fjor viser Prisjakts statistikk at omtrent hvert sjette produkt gikk opp i pris på Black Friday. Kategorien med flest prisøkninger på enkeltmodeller var mobiltelefoner. 

Han påpeker at de siste ukenes massive mediefokus på priser som settes opp i forkant av Black Friday, for så å bli satt ned igjen, har hatt stor effekt.

– Vi har aldri før registrert så mange prisovervåkinger og søk på en uke som i Black Week i år. Det er en tydelig indikasjon på at nordmenn i år brukte mye mer tid på forberedelser og prissammenligninger, før de gikk til butikken og handlet, sier Vittersø.

Handlet mest i vest

Ifølge Klarnas statistikk var det fra fylkene Sogn og Fjordane og Møre og Romsdaldet ble netthandlet mest, sett i forhold til innbyggertallet. Minst ble det handlet iAust-Agder og Østfold.

– At innbyggerne i Sogn og Fjordane handlet mest på nett Black Friday er ikke overraskende. I vår shoppingrapport om netthandelen i Norge første halvår var dette også fylket det ble handlet nest mest i. Det som er litt mer overraskende er at Finnmark, som vanligvis er fylket med de klart ivrigste nettshopperne i Norge, kommer litt lengre ned på listen, sier Elvestad.

Størst økning, sammenlignet med fjorårets Black Friday, hadde de i Møre og Romsdal (29%) og Oslo (28%).

Black Week-uken opp 26 % så langt

Klarnas tall viser også at omsetningen for hele Black Week-uken (fra mandag til og med Black Friday) økte med 26 prosent, sammenlignet med fjoråret.

– De siste par årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene også har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Denne tendensen ser vi fortsetter i år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mange ble nok skuffet

– Det virker ikke som det store rabatt-smellet kom på Black Friday. I stedet er trykket spredd mye mer ut over hele Black Week, sammenlignet med fjoråret. Mange er nok skuffet etter gårsdagens handel. Vi har i flere år kartlagt at forventningsnivået hos publikum ligger stabilt på 40-60 prosent rabatt på Black Friday, mens fasiten altså sier at rabattnivået lå på rett over 20 prosent, sier Vittersø.

Nøkkelord
Faktaboks

Statistikk og fakta  

Black Friday-handelen 2019*):

 De mest søkte prissøkte enkeltproduktene på Prisjakt.no: Apple Airpods 2, Apple iPhone XR (64Gb), Sony WH-1000XM3 (hodetelefoner), Polar Ignite (pulsklokke), Xiaomi Mi RoboRock S5 (robotstøvsuger)

Mange av de mest søkte produktene, som Apple Airpods 2 og iPhone XR er gamle modeller. Generelt var det bedre tilbud i flere kategorier i går på eldre modeller.

Andel produkter som gikk ned i pris (blant 700.000 varer): 39.8%

Andel produkter som gikk opp i pris (blant 700.000 varer): 15.7%

Black Fridays beste og mest populære priskupp: Microsoft X-box OneS (-58% - laveste pris noensinne)  

Aldersgruppen som handlet mest: 36-55 åringene

Aldersgruppen som økte handelen sin mest: De over 56 år

Kjønnsfordeling: Kvinner (59 %) og menn (41 %)

Disse nettshoppet mest på Black Friday:

Fylke

Shoppingindeks,  per innbygger**)

Vekst fra Black Friday 2018

Sogn og Fjordane

126

15%

Møre og Romsdal

121

29%

Hordaland

109

21%

Trøndelag

100

17%

Akershus

99

17%

Finnmark

96

8%

Buskerud

96

19%

Vestfold

95

19%

Rogaland

95

12%

Oslo

93

28%

Nordland

92

7%

Troms

86

13%

Telemark

84

16%

Oppland

84

9%

Vest-Agder

84

20%

Hedmark

75

14%

Aust-Agder

74

21%

Østfold

74

22%

     

**Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling Black Friday. Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i fylket i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av Black Friday enn landsgjennomsnittet.

*Tallene fra Klarna er basert på mer enn 5000 norske nettbutikker som bruker Klarnas betalingsløsninger og statistikk fra Prisjakt.no