Sjokolade viste igjen reduserte priser. (Illustrasjonsfoto: Odd Henrik Vanebo)

Tilbudspriser ga nedgang i KPI

Konsumprisindeksen (KPI) steg 1,6 prosent fra august 2018 til august 2019, mens KPI-JAE økte 2,1 prosent i samme periode. Fra juli til august 2019 gikk KPI ned 0,7 prosent, mens KPI-JAE gikk ned 0,6 prosent.

Publisert

Fra juli til august 2019 falt KPI med 0,7 prosent. De viktigste bidragsyterne til nedgangen i KPI var reduserte priser på flyreiser, samt matvarer og alkoholfrie drikkevarer. Passasjertransport med fly viste et prisfall på 21,1 prosent i august, en utvikling ikke ulik august tidligere år. Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned 2,4 prosent samme periode:

– Det ble i august observert tilbudsaktivitet på en rekke varer som kan knyttes til skolestart, som f.eks. ulike typer pålegg til nisten og diverse mellommåltider. I tillegg viste sjokolade og ferdigmiddag reduserte priser, forklarer Janne Myklebust, rådgiver i SSB.

Også i år ble det registrert tilbudsaktivitet for møbler i august. Gruppen møbler, tepper og annet gulvbelegg viste en prisnedgang på 5,4 prosent, og bidro dermed til en nedgang i KPI.

Tannhelsetjenester trakk i motsatt retning og dempet nedgangen i KPI, med en prisoppgang på 7,2 prosent fra forrige måling i januar.

KPI opp 1,6 prosent siste 12 måneder

Tolvmånedersveksten i KPI for august 2019 var 1,6 prosent, en nedgang på 0,3 prosentpoeng fra juli. Den største bidragsyteren bak samlet prisoppgang siste tolv måneder var beregnet husleie for bolig, med en prisøkning på 1,8 prosent fra august 2018 til august 2019. I tillegg bidro oppgang i priser på restauranttjenester og flyreiser til tolvmånedersendringen.

I motsatt retning bidro strømprisene til å dempe tolvmånedersveksten. Fra august 2018 til august 2019 viste elektrisitet inkludert nettleie en prisnedgang på 9,3 prosent.

Nedgang i tolvmånedersveksten

Tolvmånedersveksten i KPI gikk ned 0,3 prosentpoeng fra juli til august 2019. Endringen i tolvmånedersveksten skyldes i hovedsak nedgang i prisene på klær og matvarer. Fra juli til august 2019 viste klær en prisoppgang på 1,1 prosent, mot en prisoppgang på 4,2 prosent tilsvarende periode i 2018. Matvareprisene viste en kraftigere prisnedgang i august 2019, sammenlignet med august 2018.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 2,1 prosent i august, en nedgang på 0,1 prosentpoeng fra juli, skriver SSB i dagens pressemelding.

Kraftig fall i matvareprisene

Virke kommenterer matvareprisene som gikk ned med 2,4 prosent fra juli til august: Matvareprisene drar ned det generelle prisnivået. Fra august 2018 til august 2019 økte konsumprisindeksen med 1,6 prosent, mens prisene på mat og alkoholfri drikke økte med 0,9 prosent.

− Det er vanlig at matvareprisene går ned i forbindelse med typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart. Nedgangen er derimot større enn ventet, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare, i en pressemelding.

Den gjennomsnittlige nedgangen for matvareprisene fra juli til august de siste 10 årene er -1,3 prosent, årets nedgang er altså langt sterkere enn gjennomsnittet.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen (Foto:Virke)

− Konkurransen i dagligvaremarkedet er sterk, og krigen på typiske skolestart-varer har vært ekstra hard i år. Derfor går matvareprisene ned mer enn ventet. Konsumprisindeksen målt over de siste 12 månedene for matvarer har vært lavere enn hovedindeksen hver måned siden desember i fjor. Dette kommer forbrukerne til gode, avslutter Størksen.

Powered by Labrador CMS