Kundene vil kunne kjøpe varer på nett og plukke dem opp i Elkjøp-butikken. (Foto: Elkjøp)

Tilbyr neste generasjons handleopplevelse

Elkjøp trapper opp sin omnikanalstrategi og skal samarbeide med Adyen i alle butikkene sine i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Publisert

Elkjøp, Nordens største forhandler av forbrukerelektronikk, skal fremover satse på å tilby sine kunder en enda mer smidig og sømløs handleopplevelse. Dette gjør de i samarbeid med et av verdens største betalingsselskap, Adyen. Partnerskapet representerer en opptrapping i Elkjøps omnikanalstrategi, skriver selskapet i en presemelding.

Kjøper på nett, plukker opp i butikk

Samarbeidet mellom de to gigantene gir Elkjøps kunder større fleksibilitet enn noen gang når de skal handle varer. Kunder vil fremover kunne kjøpe varer på nett og plukke dem opp i butikk. Til forskjell fra dagens «Klikk & Hent»-løsning slipper kunder nå å stå i kø i butikk for å betale for varen da den allerede er betalt for. I tillegg vil kunder kunne kjøpe på nett og returnere vare i butikk. For Elkjøp betyr dette at flere tidkrevende manuelle prosesser forsvinner, og gir mulighet for å kunne tilpasse kundereisen på en helt annen måte enn tidligere.

Per Øyvind Sørsveen

– Med Adyen kan vi nå samkjøre våre online og fysiske kanaler på en enda bedre måte og gi våre kunder muligheten til å forme sin egen reise. Dette ved å gi dem flere valg av betalingsmetoder, og la dem selv bestemme hvor og når de ønsker å betale. Adyen har vært en viktig samarbeidspartner for oss i vår online-ekspansjon. Nå ser vi frem til å dyrke samarbeidet ytterligere og sette en ny standard for handleopplevelser i Norden, sier Per Øyvind Sørsveen, Commiercial Services Director i Elkjøp.

Løsningen som titusenvis av kunder vil kunne dra nytte av tiden fremover er initiert av Adyens plattform for behandling av betalinger på nett, mobil og i butikk. Løsningen vil gi mer praktiske og personlige erfaringer i over 400 Elkjøp-butikker i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Tobias Lindh

Lavere toleranse for køer

– Kundenes forventninger forandrer seg raskt innen detaljhandel, i tillegg stiller de stadig høyere krav til alle ledd av kundereisen. Eksempelvis har toleransen for lange køer blitt mye lavere de siste årene. Bare i fjor anslår vi at forhandlere i Norden tapte over 175 millioner kroner i salg på grunn av lange køer. På en annen side belønner kunder forhandlere som klarer å skape personlige og konsekvente handleopplevelser, dette ved å handle for større summer og vise mer lojalitet, sier Tobias Lindh, sjef for Adyen i Norden og Baltikum.

Powered by Labrador CMS