Du er her

Tilliten falt markant

Negativ utvikling for alle de fire indikatorene som samlet utgjør forbrukertillitsindeksen, gjør at den falt markant i oktober.
Av Kjedemagasinet
Publisert 05.11.2014 13:56

I oktober er forbrukertillitsindeksen (CCI) på minus 3,2 poeng, det laveste nivået siden desember 2011. Indeksen faller for andre måned på rad, og nedgangen fra september er på hele 6,0 poeng, viser den siste tillitsmålingen fra Opinion. Vi må tilbake til oktober 2011 for å finne et tilsvarende fall i forbrukertilliten. Indeksen for oktober ligger langt under gjennomsnittet etter ti målinger i år, skriver Opinion i en pressemelding.

– Alle de fire indikatorene som samlet utgjør forbrukertillitsindeksen har en markant negativ utvikling fra september til oktober. Det største fallet er knyttet til forventningene til den økonomiske situasjonen for Norge om 12 måneder, sier Henrik Høidahl, seniorrådgiver i Opinion, ifølge pressemeldingen.

Det er 15 prosent som tror at den økonomiske situasjonen for Norge vil være litt eller mye bedre, mens hele 41 prosent tror den vil være litt eller mye dårligere, mot 26 prosent i september og 25 prosent i august.

– Forbrukerne har de to siste månedene i økende grad trodd at arbeidsledigheten vil være høyere om 12 måneder. Kun én gang siden juni 2009, nærmere bestemt i mars i år, er det flere enn nå i oktober som har trodd at arbeidsledigheten vil være høyere om 12 måneder, sier Høidahl.

CCI var på minussiden to ganger i fjor, ellers må vi tilbake til desember 2011 for å finne en svakere forbrukertillit. Da var den på minus 3,5 poeng. Hvis alle venter ingen endring blir tallet lik 0. 

– Med CCI over 0, kan vi si at forbrukerne i overveiende grad venter sterkere økonomi. Hvis CCI er under 0, venter de i overveiende grad svakere økonomi, sier Høidahl i Opinion.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.

Nøkkelord