Tøff omstilling, men størst forbedring

Bokbransjen får en måloppnåelse på 59 prosent i Daymakerindex 2013, og viser størst forbedring med 17 prosentpoeng til tross for vanskelig konkurransesituasjon.

Publisert
Med 2,9 millioner kundemøter per måned og hard konkurranse seg i mellom, klatret bokbransjen godt opp på servicestigen i løpet av fjoråret. Bransjeforeningen og bokhandlerkjedene er enige om at bransjen utmerker seg med kunnskapsrike ansatte som kan produktet de skal selge.

Forsterket fokus på bøker


Bokbransjen øker og har størst forbedring i samtlige 15 bransjer som er målt i undersøkelsen. Til sammenligning har byggevare på 2. plass en forbedring på 10 prosentpoeng. Bokbransjen har hatt en tøff omstilling de siste årene, med hard konkurranse fra netthandel og bokklubber. Trine Stensen, administrerende direktør i Bokhandlerforeningen, mener at mye omtale av bokbransjen i media har bidratt til å øke interessen for bøker både internt og eksternt det siste året.

- Fokuset i media har gitt en forsterket tro på det vi gjør og vår oppgave som formidlere. Bokhandelen er aller best på mangfoldet, og det er ingen andre som fyller den rollen. Entusiasmen våre ansatte har, tror jeg sprer seg til kunden. Å selge bøker er mer enn en jobb. Det handler om å formidle gode historier og leseropplevelser til kunden, sier hun.

Snitt bokhandel 2012: 42 % Snitt bokhandel 2013: 59%

Bror Stende, direktør for mote og fritid i Hovedorganisasjonen Virke, mener at den tøffe situasjonen for bransjen gjør at bokhandelen må tilby enda bedre service nå enn før.

- På grunn av sterk konkurranse fra både nettbutikker og bokklubber er det viktig at kunden føler at de får god service i den fysiske butikken, sier han.

Best på spørsmål og forslag til produkter


De fem bokhandelkjedene som utgjør bokbransjen i undersøkelsen er Notabene, Libris, ARK, Norli og Tanum. Samtlige kjeder gjør det best på parameterne «stiller selgeren spørsmål» og «får du konkrete forslag på produkter». Fire av fem kjeder skårer fullt hus her. Tre av fem kjeder oppnår også maksimal skår på «god produktkunnskap». Når Daymaker spør observatøren om «selgeren var engasjert og interessert», svarer observatøren bekreftende i 21 av totalt 25 gjennomførte besøk i en bokhandel. Felles for kjedene er også at de skårer lavest på parameterne «ble du tilbudt å kjøpe noe mer» og «forsøker personalet å få deg til å ta en kjøpsbeslutning».

Les hele saken og få kommentarer og reaksjoner fra bokhandelkjedene i Kjedemagasinet 1/2013
Powered by Labrador CMS