Du er her

Trendanalyse: Endrede kjøpsvaner tvinger butikkene til nye strategier

Konkurransen fra netthandelen øker presset på butikkene samtidig som forbrukerne har stadig høyere forventninger. For å tiltrekke kunder må butikkene utfordre seg selv og tørre å tenke i nye baner. Det viser en trendanalyse fra Visma Retail basert på inntrykk fra verdens største retailmesse i New York.
Av Redaksjonen
Publisert 09.04.2018 12:08

– Forbrukerne endrer kjøpsvaner veldig raskt akkurat nå. Når det blir enklere og raskere å kjøpe varer på nettet, må fysisk handel fylle en større funksjon enn bare ren kjøpelyst. Det handler om å skape unike opplevelser, sier Stein-Egil Gammelsrød, handelsanalytiker og produkt- og markedsdirektør i Visma Retail.

Visma Retail har i samarbeid med Virke laget en rapport med de fem viktigste trendene innen retail basert på inntrykkene fra NRF Retail’s Big Show, som nylig fant sted i New York. Her kom det tydelig frem at detaljhandelsaktørene er i rask utvikling for å imøtekomme de nye kravene til forbrukerne.

– Vi ser at butikkene er nødt til å bli mer kreative for å lokke til seg kunder. Det kan handle om alt fra å bruke augmented reality eller morsomme events i butikkene, til å tilby ekstremt kvalitativ og personlig service, fortsetter markedsdirektøren.

En tydelig trend fra New York er å tilby uventede tjenester i butikkene. I USA lokker motekjeden American Eagles Outfitters til seg studenter ved å ha vaskemaskiner tilgjengelige i butikkene, mens sengekjeden Casper har laget et eget “Snooze room” der kundene kan bestille tid for å ta seg en liten dupp.

Personlig service er et av de viktigste fortrinnene til den fysiske handelen, og mange aktører prøver ut nye metoder for å forbedre kundemøtet. Flere butikker velger å tilby personlige selgere eller et hjemmebesøk av en personlig stylist.

Ny teknologi bidrar også til å ta kundemøtet til nye høyder. Noen aktører bruker teknologi der ansatte for eksempel får en automatisk varsling på mobilen når en kunde ønsker hjelp ute i butikken. Kunden kan dessuten velge å sende et bilde av seg selv, slik at den ansatte raskt kan finne riktig kunde og tilby hjelp.

– I takt med at forventningene øker blir det avgjørende for detaljhandelen å tørre og komme forbrukerne i møte. Det blir veldig spennende å følge strategiene i norsk handel framover. Det handler om å være fleksibel og virkelig lytte til kundene sine, avslutter Gammelsrød.

De fem største retailtrendene i 2018:

1. Butikk 2.0: De fysiske butikkene som fornyes i takt med forbrukernes økende forventninger er de med best sjanse til å overleve framover.

2. Stor eller liten: Mens de største aktørene blir enda større, oppstår det samtidig en etterspørsel etter mindre aktører som kan tilby et smalt varesortiment til smale målgrupper.

3. Data, data og data: Det har lenge vært viktig å samle inn data. Nå blir det kritisk å kunne utnytte all den informasjonen man samler inn på en smart måte, samtidig som man følger lover og regler.

4. Den fragmenterte målgruppen: Forbrukerne blir mindre og mindre lojale mot butikker og varemerker. Nå kreves det mer enn bare rabatter og tilbud for å lokke kunder tilbake.

5. Eksperimentell retail: For butikkene handler det nå om å våge å eksperimentere og prøve seg fram med forskjellige konsepter med ny teknologi og nye samarbeidspartnere.

(Pressemelding)

Nøkkelord