- Trygghet og trivsel øker omsetningen

Sikkerhet er en kostnad, men større fokus vil påvirke lønnsomheten, mener Steinar Vadla Risa i Vadla Trygghetsbyrå. Han mener samtidig at nordmenn må øke sin spesialisering innen vakthold og sikkerhet.

Publisert
Steinar Vadla Risa (bildet) er gründer og daglig leder av Vadla Trygghetsbyrå, tidligere kjent som Sector Sikkerhetsbyrå. Risa påstår at nordmenn er for naive og at vi trenger mer kunnskap om og smartere bruk av vakthold og sikkerhet.

Trygghet øker omsetningen


- Aktører som åpner et nytt kjøpesenter eller handlemiljø er opptatt av en god butikkmiks, beliggenhet, tilgjengelighet, åpningstider og parkeringsmuligheter. Men hva med lommetyverier, butikktyverier og kjøp og salg av narkotika og andre negative handlinger? spør Risa.

Han mener det bør være en selvfølge at handelsnæringen også kan tilby et trygt og sikkert miljø å ferdes i.

- Lommetyverier er et økende problem i Oslo. Det fører til at handlemønsteret blir endret og det påvirker hele handelsnæringen. Kunden som leser om tyveribølgen i avisen blir påvirket, og handlemønsteret endres uansett alder, sier Risa.

Resultatet blir at eldre mennesker og ungdom foretrekker å reise til et kjøpesenter istedenfor å velge Oslo sentrum.

- Det samme gjelder unge voksne som jobber i sentrum av byen. I økende grad treffer jeg dem på deres lokale kjøpesenter utenfor byen, forteller Risa.

Oslo Handelstands Forening (OHF) gjorde en undersøkelse i fjor høst som bekrefter atferdsendringen.

- Dialogen jeg har med butikksjefer og ledere på kjøpesenter bekrefter også hva jeg selv har observert. Vi har kommet til en situasjon hvor det er farlig og utrygt, sier Risa.

Ta ungdom på alvor


Han mener trivsel og trygghet øker omsetningen, uansett om det er snakk om bysentrum eller kjøpesenter, og råder handelsdrivende til å være åpne om utfordringene og aktive i debatten. Det er ikke så uvanlig at butikker begrenser ungdom ved å skrive «ungdom ingen adgang» eller «kun to ungdommer om gangen» på døra. Men Risa vil at man skal tenke helt motsatt, og tilnærme seg ungdom på en positiv måte. Etter 22 års erfaring i bransjen har han tatt mange ungdommer som på grunn av liten livserfaring gjør dumme ting.

- Inviter ungdommene og fortell dem om konsekvensene av tyveri. Hva skjer når du stjeler fra andre? Hva koster det og hvem berører det?

Risa er tilhenger av det han kaller «åpen dag» hvor kjøpesenteret tenker nytt og annerledes for å drive PR for senteret.

- Man må knuse mytene om at kjøpesenteret er noe stygt og farlig for ungdommene, sier han.

- Lag et positivt treffsted


Han holder blant annet kurs hvor han forteller foreldre at man tar de unge på alvor.

- Vi ønsker at ungdommene skal komme på kjøpesenteret, og derfor må vi ha kontroll på negative konsekvenser som for eksempel kjøp og salg av rus.

I tillegg til tradisjonelle virkemidler som annonser, innstikk i aviser og postkasser i nærområdet, utfordrer han senterledere til å tenke utenfor boksen og drive PR for kjøpesenteret på nye måter.

- Du må tenke lokalt når det gjelder markedsføring og PR. «All business is local» heter det. Du må få ditt lokale nærområde til å komme, det er disse du lever av, sier Risa.

Han oppfordrer til å invitere bredt:


- Inviter politiet, kommunen, skolen og lokal ungdom og arranger en åpen dag, foreslår han.

Han oppfordrer videre til å bruke lokalavisa aktivt for å få redaksjonell omtale og for å øke bevisstheten i lokalmiljøet.

- Du må fortelle at på dette kjøpesenteret har vi ingen rusmisbrukere. Vi har derimot både uniformerte og sivile vektere. Her kan alle ferdes trygt og vi ønsker alle velkommen.

Risas statistikk fra de siste 12 år viser at butikktyven i 60-70 prosent av tilfellene er unge jenter.

- Foreldre leser lokalavisen og de vet at kjøpepresset blant jenter er stort. Da må PR-arbeidet fortelle at her gjør vi noe. Man kan for eksempel invitere organisasjoner inn på kjøpesenteret og lage et positivt treffsted, foreslår Risa.

Start med deg selv


Man må starte med seg selv, mener den erfarne vekteren og sikkerhetskonsulenten.

- Ikke rop på politi, kommune og alle andre. Start med deg selv! En stor kjede og en gårdeier kan for eksempel gå sammen om å gjøre noe. Da vil snøballen begynne å rulle. Få gjerne media med på laget, men start med deg selv. Du konkurrerer ikke med kriminalitet, sier Risa.

Han mener at handelsnæringen må ta et større samfunnsansvar for sikkerheten og har en meget tydelig oppfordring om å bruke vekterne bedre.

- I dag blir mange vektere brukt som vaktmesterassistenter. Men la de gjøre jobben sin!

Risa mener det trengs kunnskap om hvem og hvilke grupper som bedriver kriminell aktivitet, og at spesialiseringsnivået må økes i hele handelsnæringen.

- Ingen i markedsavdelingen jobber uten en plan, men når det gjelder svinn og trygghetsforebyggende arbeid er det fortsatt mye uvitenhet. Hvis lommetyverier er et problem og hvis det er noe som kan øke lønnsomheten din, må du få en større grad av spesialisering i sikkerhet. En vekter som skal gjøre alt kan ikke bli spesialist. Dette elsker de kriminelle, sier han.

- Politiet prioriterer ikke


Private sikkerhetsaktører blir stadig mer synlige i det offentlige rom. I sin nye omverdensanalyse av forventet kriminalitetsutvikling i Norge skriver politiet at de trenger hjelp fra private sikkerhetsselskaper for å møte folks krav om sikkerhet:

- Politiet vil måtte samhandle med private sikkerhetsaktører for å møte publikums etterspørsel etter mer sikkerhet. På områder der politiet ikke møter etterspørselen etter trygghet, vil det kunne vokse fram flere private tilbud og initiativ, heter det.

Steinar Vadla Risa bekrefter at det allerede er slik.

- Før kunne man rope på politiet, men nå er ikke butikktyverier og lommetyverier en prioritert oppgave. Politiet kommer ikke, sier han.

Han oppfordrer til ikke å se på vekteren som en kostnad, men opprette samarbeid mellom kjøpesenter og politi og koordinere tiltak mellom dem.

- Mange kjøpesenter har hyret inn flere vaktselskaper. Du trenger kun to. Du må ha ett selskap med sivile vektere og ett med vektere i uniform. Og disse to må samarbeide. Da bruker du pengene bedre og du bruker ikke mer penger enn nødvendig, sier Risa.
Powered by Labrador CMS