APP: Med en app skal letetiden på parkering i Oslo gå ned. Foto: EasyPark

Unik løsning gjør jakten på parkering enklere

EasyPark lanserer nå en digital løsning som gjør jakten på parkeringsplass i Oslo sentrum enklere.

Publisert

Å finne parkering i Oslos gater kan ofte være både tidkrevende og stressende. I mange tilfeller går det også utover trafikksikkerheten.

To av tre bilister i Oslo-området bruker i gjennomsnitt mer enn fem minutter på å lete etter en ledig plass hver gang de skal parkere, viser en undersøkelse YouGov har gjort på oppdrag fra EasyPark.

EasyPark lanserer nå verktøyet Finn og Parker som vil redusere letetiden med opp til 50 prosent. I den samme app’en som bilister kan betale parkeringsavgiften i, kan bilister nå også plotte inn sluttdestinasjonen i et kart. Deretter vil kartet markere hvor i området det er mest sannsynlig å finne en ledig plass.

Tjenesten anvender store mengder data, prediktive analyser og maskininnhenting. Flere titalls testsjåfører har det siste året kjørt rundt og rundt i Oslos gater, til alle døgnets tider, for å samle inn relevant data om hvor folk står parkert.

Et detaljert kart i applikasjonen guider bilisten til det beste området på det gitte tidspunktet på dagen. Kartet markerer også de tre nærmeste parkeringshusene i området føreren skal.

– Raskere vei til ledige parkeringsplasser reduserer letetrafikken i sentrum. Finn og parker blir i første omgang lansert i 10 byer over hele Europa. Vi er først i verden med denne unike løsningen, som bruker avanserte algoritmer til å guide bilister i riktig retning, sier Ludvik Eide, markedsansvarlig i EasyPark Norge.

Finn og parker lanseres i Oslo i uke 9. Om få uker blir verktøyet også lansert i Stavanger.

Undersøkelsen fra YouGov viser at nesten 8 av 10 bilister har kjent seg stresset eller frustrert på grunn av vanskeligheter med å finne parkering.

– Finn og parker-løsningen vil også bidra til å redusere stressnivået til den enkelte bilist, og kan dermed også hindre trafikkfarlige situasjoner, sier Eide.

Hver tredje bilist blir stresset og i dårlig humør etter mindre enn 5 minutters leting. Det overrasker ikke psykolog Johanne Rogndal.

– Å lete etter parkering er et godt eksempel på en situasjon der vi er presset på tid, samtidig som det stilles krav til at vi skal mestre noe. Dette kan resultere i en akutt stress-reaksjon, der vi opplever at kravet overgår vår egen evne til mestring. Hjernen vår oppfatter gjerne denne opplevelsen som en trussel, sier psykolog Johanne Rogndal, ved Institutt for psykologisk rådgivning i Oslo.

Hver tredje bilist bekrefter også at stress har ført til trafikkfarlige situasjoner. Derfor kan EasyPark sin parkeringsløsning også redusere antall uhell og ulykker.

– Betydelig stress forårsaket av at man ikke finner parkering kan tenkes å redusere vår konsentrasjon og oppmerksomhet, noe som igjen kan føre til mer usikker kjøring. Redusert stressnivå kan sannsynligvis ha stor betydning for trafikksikkerheten, sier Rogndal.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS