Du er her

Veksten i netthandelen driver betalingsløsningene

Retailere må tilby de betalingsløsningene som forbrukerne etterspør, og betaling er et viktig element i kundereisen, påpeker DIBS som er en del av Nets.
Av Nils Vanebo
Publisert 12.09.2018 13:57

Betalingsløsningene er i utvikling. Johanna Tell, Head of Sales hos DIBS, bekrefter at de merker endringene, både markedsmessig og teknologisk.

– I særdeleshet de siste par årene, særlig drevet av den kraftige veksten i netthandelen. I e-handel stilles det større krav til kjøpsopplevelsen. Betalingen er et viktig element i kundereisen, påpeker hun overfor Retailmagasinet.

DIBS satser utelukkende på betalingsløsninger for e-handel.

Les mer om DIBS her.

– Men vi er en del av Nets-konsernet som har betalingsløsninger for fysisk handel, understreker Tell.

Må tilpasses kundenes ønsker

Forbrukerne stiller stadig høyere krav. De som handler på nett foretrekker en rask og enkel handel. Forbrukerne er ikke mer tålmodig når det kommer til utsjekk i en nettbutikk, enn i kassen i en fysisk butikk, påpeker Tell 

I følge rapporten Norsk E-handel 2017, som er en årlig rapport, vil 49 prosent av alle nordmenn som handler på nett gjerne slippe å taste inn sine kortopplysninger. Rapporten viser også at en betydelig del av kjøpene blir avbrutt. Det er ulike årsaker til at handlekurven forlates. De mest fremtredende årsakene er at forbruker må registrere mye informasjon og har gjerne ikke alt tilgjengelig eller at nettbutikken ikke tilbyr ønsket betalingsform. 

I vår lanserte DIBS og Nets løsningen Easy som et ledd i utvikling av fremtidens betalingsløsning.

– Med Easy gjør vi det enklere for forbrukeren å handle. Dette er en one click payment løsning hvor kundene kan sikkert og enkelt lagre flere kort og leveringsadresser. Kunden har også større valgfrihet i valg av betalingsmetode. 

Før var det tilstrekkelig å tilby kun kortbetaling, men markedet er i stadige endringer.


Netthandelen fortsetter å øke, noe som påvirker betalingsløsningene. Nye vil komme, mens andre vil forsvinne.

– Kort er fortsatt den foretrukne betalingsmetoden. Men jo flere alternativer du tilbyr, desto større er sannsynligheten for konvertering, fastslår hun.

Hvilke alternativer som gjelder, avhenger av bransje, land og selvfølgelig hvem man selger til. En ungdom på 16 år har andre preferanser enn en yrkesaktiv kvinne på 45 år når det kommer til betaling på nett. Norske nettbutikker med primært norske kunder klarer seg i stor grad med kort og faktura.

Men utenlands må man tilby de betalingsmåtene som er populære i det aktuelle landet. I Sverige brukes direktebetaling mye, altså konto til konto-overføring.

Forskjeller landene imellom

DIBS har et sterkt fotfeste i de tre skandinaviske landene, men har også kunder i andre land.

Easy-løsningen er lik i alle land, men vil trolig få nasjonale tilpasninger.

– E-handel har ingen grenser og nettbutikker bør vurdere å ha betalingsløsninger som passer for alle, sier Tell.

For noen år siden trodde mange at fakturaen var døende, men den lever fortsatt i beste velgående.

– Avhengig av bransje, kjønn og alder er det fortsatt en del som foretrekker fakturabetaling, men nettbutikkene sender i større grad faktura på epost, eller benytter ulike faktoring løsninger slik at forbruker også kan velge delbetaling, påpeker Tell.

Det har skjedd strukturelle endringer i bransjen. Vipps og BankAxept har fusjonert. Apple Pay er på plass, og Samsung Pay vil trolig følge etter.

– Ja, konkurransen skjerpes, bekrefter Johanna Tell. Vipps, MobilePay og Swish har vokst frem i sine nasjonale markeder, men hva gjør forbrukeren når han skal handle i utlandet?

Apple Pay er ikke knyttet til noe land, og har det som en av sine konkurransefordeler. Derfor blir den en konkurrent til de mobile betalingsløsningene som finnes i respektive land.

Fortsatt vekst i netthandelen

Om få uker publiseres rapporten Norsk E-handel 2018.

Les om E-handel 2017 her.

– Netthandelen har vokst kraftig, og alt tyder på at veksten vil fortsette, røper Tell.

Andelen av nordmenn som handler på nett fra utenlandet vokser videre.

Selv om det har tatt noe tid, har nå omtrent alle retailere av betydning etablert digitale løsninger.

– Man må finnes i alle kanaler for å kunne overleve, påpeker hun.

– Hva er trendene framover?

– Løsningene vil bli enda enklere for forbrukerne. Forbrukerne vil bli mer opptatt av at data lagres sikkert samtidig som kjøpsprosessen skal være effektiv. For eksempel at kortet lagres for fremtidige kjøp, svarer DIBS-salgssjefen.

En effektiv check-out med flere betalingsalternativer blir stadig viktigere.

Noen nye betalingsalternativer vil komme, mens andre vil forsvinne.

– Det gjelder å følge med på hvordan kundene adopterer alle betalingsmetodene, sier Johanna Tell.

God vekst for Easy

Siden lansering av betalingsløsningen Easy har nærmere 600 nettbutikker valgt løsningen for sin nettbutikk.

Les mer om Easy her.

– Vi er svært fornøyde med denne fremgangen så kort tid etter lanseringen. Et stort antall forbrukere kan nå betale med ett enkelt klikk, og mange nettbutikker har nå mulighet til å velge betalingsløsningen fra sin plattformleverandør, forteller Johanna Tell.

Alt-i-ett-løsningen forenkler netthandelen for nordiske nettbutikker. Tjenesten ble lansert i Sverige i andre halvår i fjor, og ble introdusert i Norge i desember og i Danmark i januar i år. 

Easy forenkler betalingsprosessen for forbrukerne på flere måter. Uansett om man velger kort eller faktura, betaler man med ett enkelt klikk. Det er mulig å lagre flere leveringsadresser, slik at man kan få levert varene til kontoret, på hytta eller hjem uten å måtte legge inn alt av opplysninger på nytt hver gang. Det er også mulig å lagre flere kort, slik at man slipper å måtte legge inn kortinformasjonen på nytt ved hvert kjøp. 

De fleste nettbutikker har mulighet til å ta i bruk betalingsløsningen Easy, i og med at den støttes av et femtitalls netthandelsplattformer og de vanligste løsningene med åpen kildekode – innbefattet WooCommerce, Magento, OpenCart og Prestashop.

– Vanligvis tar det flere år å etablere en ny betalingsløsning på markedet, og nå tok det noen måneder. Med de kommende produktoppdateringene som inkluderer blant annet abonnements- og bedriftsbetalinger er jeg overbevist om at fremgangen kommer til å fortsette med økt kraft, sier Johanna Tell.