Du er her

Venter tidenes julehandel

Kjøpesentergruppen Steen & Strøm venter at årets julehandel vil stige med rekordhøye 5,5 prosent. Én ekstra handledag får noe av æren.
Av Kjedemagasinet
Publisert 11.11.2014 08:17

Kjøpesentrene vil anslagsvis omsette for et halvt prosentpoeng mer enn detaljhandelen, skriver Steen & Strøm i en pressemelding.

 

– Det går mot tidenes julehandel. Etter en svak julehandel i 2013 tyder indikatorene på at vi går mot hele 5,5 prosent i år. Et godt lønnsoppgjør, lave strømpriser, lave renter og lav arbeidsledighet bidrar til å løfte omsetningen. Årets desembermåned har dessuten én handledag mer enn i fjor. Uro i oljebransjen og en gryende bekymring blant forbrukerne trekker noe ned, sier markedsdirektør i kjøpesentergruppen Steen & Strøm, Stine Søsveen, ifølge pressemeldingen.

 

De seneste detaljhandelstallene for Norge viser at handelsbedriftene økte omsetningen med 3,9 prosent i årets første ni måneder. Økt netthandel bidrar positivt, mens klesbutikkene har en svakere utvikling. Omsetningen på Steen & Strøms tolv kjøpesentre lå 1,2 prosentpoeng høyere enn snittet.

 

– Julehandelen er helt avgjørende for detaljhandelen i Norge, og har de seneste årene stått for i overkant av 1/8 av årlig omsetning. For enkeltbransjer kan desemberomsetningen utgjøre opptil 40% av årsomsetningen, sier Søsveen, og fortsetter:

 

– I år tror vi også at trenden med webrooming kommer for fullt. Man sjekker produktene på nettet og handler dem på kjøpesentrene. Det er på tide å knuse myten om nettbutikkene mot kjøpesentrene. Kjedebutikkene er svært innovative og vet at de stadig må utvikle seg i alle kanaler. Lukten av jul, smaken av jul og følelsen av jul kan vi bare skape i butikker og kjøpesentre, den får man ikke på nettet.

Nøkkelord