Hydrogenlastebilen nå på veien. Fra v. adm.dir. ASKO Midt-Norge Jørn A. Endresen, salgsdirektør i Scania Karin Rådström og styreleder i ASKO Torbjørn Johannson. (Foto: ASKO)

Verdens første hydrogendrevne lastebil

Mandag lanserte ASKO verdens første hydrogendrevne distribusjonsbiler. Distribusjonsbilene drives elektrisk med strøm fra brenselsceller som benytter hydrogen som drivstoff.

Publisert

– Jeg er stolt av at vi får tillit fra eierne til å gjennomføre et slikt prosjekt. Med dette prosjektet viser vi at vi er i front i verden når det gjelder nullutslipp fra lastebiler, sier Jørn Arvid Endresen, adm.dir. i ASKO Midt-Norge AS.

Rekkevidde på 50 mil

De hydrogendrevne lastebilene er en av ASKOs satsinger mot målet om å bli utslippsfrie i 2026.

De fire distribusjonsbilene som settes i drift har en rekkevidde på 500 kilometer med en totalvekt på 26 tonn. Distribusjonsbilene er produsert av Scania med støtte fra blant annet ENOVA.

Solceller produserer hydrogen

Hydrogenet til bilene framstilles lokalt, med energi fra 9000 kvadratmeter solceller på taket til hos ASKO Midt-Norge. Hydrogen som produseres skal ikke bare brukes på de nye distribusjonsbilene, men også på biler og trucker i egen virksomhet.

I løpet av 15 minutter fylles bilene med trykksatt gass som lagres i tankene i bakkant av førerhytta. Det er brenselcellene i motoren som klarer å hente ut den tilførte energien, helt uten utslipp.

70 elektriske distribusjonsbiler

Hydrogenteknologi har et stort potensial som 0-utslippsalternativ for distribusjonsbiler på lengre distanser, mens batterielektriske distribusjonsbiler kan egne seg for mer bynær distribusjon. Nå venter ASKO på andre generasjons el-lastebiler. 70 elektriske distribusjonsbiler er reservert for de neste to årene.
Tidligere skiløper Marit Bjørgen sto for snorklippingen under lanseringen.

Powered by Labrador CMS