Vi julehandler mer fra mobile enheter og sosiale medier

Julesalget via sosiale medier forventes å øke til 2 prosent av den totale netthandelen i 2012. Det er en fordobling sammenlignet med året før.

Publisert
Det viser Adobe Digital Index, som er basert på mer enn 150 milliarder nettbesøk i 500 detaljhandelsvirksomheter de siste seks årene.

- I år har vi valgt å offentliggjøre beregningene og la alle se om de holder stikk. Vi analyserer ekstremt store mengder data, og dette er et godt eksempel på hva data som etterlates på nettet kan brukes til, sier Jens Bengtsson, sjef i Adobe Digital Marketing.

I alt står Facebook og Twitter for 76 prosent av all kjøpstrafikk fra sosiale medier. Men også Pinterest er verdt å legge merke til, med en vekst fra 7 til 14 prosent.

I USA venter Adobe at den mobile julehandelen vil fordobles, og nå et nivå på 21 prosent av den totale netthandelen. Herav vil kjøp fra nettbrett utgjøre over to tredeler. I Europa er man fortsatt ikke helt på nivå med USA når det gjelder kjøp av julegaver fra smartmobil eller nettbrett.

- Vi ser dog en dobling fra 6 til 12 prosent i andelen netthandel fra mobile enheter i år, og venter at trenden fortsetter i Europa neste år, sier Bengtsson, som påpeker at også julehandelen i Europa har et annet mønster enn i USA.

- I Europa starter forbrukerne julehandelen tidligere og slutter senere enn amerikanerne. Europeiske nettbutikker opplever blant annet en økning i den daglige handelsaktiviteten på 150 prosent den første uken i november, og man forventer å se en lignende økning i uken etter jul, sier Bengtsson.

Også på julaften er det forskjeller. Da vil europeerne handle 14 prosent mer enn amerikanerne.


Adobe Digital Index Report bygger på 150 milliarder nettbesøk de siste seks årene. 35 prosent av virksomhetene er europeiske, og analysen inneholder også tall fra nordiske nettbutikker. Beregningene har en feilmargin på to prosent, og metoden er verifisert av analysebyrået b3Intelligence
Powered by Labrador CMS