Vil ha med flere på emballasjedugnad
Emballasje fra EE-produkter utgjør årlig over 40 000 tonn.
- Vi har et kollektivt ansvar for å rydde opp etter oss, sier administrerende direktør i stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan A. Røsholm.
Nordmenn handler så mye som 300.000 tonn elektroniske og elektriske produkter hvert år. Papp og plast som beskytter produktene utgjør årlig 40 000 tonn.
- Vi har som intensjon å samle inn tilsvarende mengde EE-avfall som vi tilfører markedet, og det samme gjelder emballasje, sier Røsholm.
Innsamling av emballasje skjer gjennom flere returselskap. Stiftelsen Elektronikkbransjen er inne på eiersiden i et av dem, Elretur, sammen med IKT-Norge og Abelia. Elretur regner ut hvor mye emballasje bedriftene importerer. Ut fra dette vet man hva hver bedrift skal betale i vederlag til Grønt Punkt Norge.
Netthandelsaktøren Komplett Group, med sine ti nettbutikker, har tegnet en avtale for emballasje.
– Vi har sterkt fokus på å drive vår virksomhet på en miljøvennlig måte. Emballasje er ett av flere miljøaspekter hos oss, og vi jobber aktivt for å redusere vår belastning på miljøet, sier logistikksjef i Komplett Group, Steffen-André Welfler, som oppfordrer
alle i bransjen til å ta ansvar for og redusere egen miljøbelastning.
Administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, Jaana Røine, ser også gjerne at flere blir med på emballasjedugnaden.
– Når vi ser den store mengden EE-emballasjeavfall i kombinasjon med en for lav andel av virksomheter som tar miljøansvar for dette, er det en klar motivasjon for oss i vårt arbeid. I tillegg er emballasjen rundt EE-produkter, sammen med leketøy, spesielt utsatt for påstander fra forbrukere om overemballering. Da er det ekstra viktig å ha gode returordninger for emballasjeavfallet, for å kunne vise at miljøansvaret for dette er ivaretatt, sier Røine.
Nordmenn handler så mye som 300.000 tonn elektroniske og elektriske produkter hvert år. Papp og plast som beskytter produktene utgjør årlig 40 000 tonn.
- Vi har som intensjon å samle inn tilsvarende mengde EE-avfall som vi tilfører markedet, og det samme gjelder emballasje, sier Røsholm.
Tar ansvar
Innsamling av emballasje skjer gjennom flere returselskap. Stiftelsen Elektronikkbransjen er inne på eiersiden i et av dem, Elretur, sammen med IKT-Norge og Abelia. Elretur regner ut hvor mye emballasje bedriftene importerer. Ut fra dette vet man hva hver bedrift skal betale i vederlag til Grønt Punkt Norge.
Netthandelsaktøren Komplett Group, med sine ti nettbutikker, har tegnet en avtale for emballasje.
– Vi har sterkt fokus på å drive vår virksomhet på en miljøvennlig måte. Emballasje er ett av flere miljøaspekter hos oss, og vi jobber aktivt for å redusere vår belastning på miljøet, sier logistikksjef i Komplett Group, Steffen-André Welfler, som oppfordrer
alle i bransjen til å ta ansvar for og redusere egen miljøbelastning.
Vil ha med hele bransjen
Administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, Jaana Røine, ser også gjerne at flere blir med på emballasjedugnaden.
– Når vi ser den store mengden EE-emballasjeavfall i kombinasjon med en for lav andel av virksomheter som tar miljøansvar for dette, er det en klar motivasjon for oss i vårt arbeid. I tillegg er emballasjen rundt EE-produkter, sammen med leketøy, spesielt utsatt for påstander fra forbrukere om overemballering. Da er det ekstra viktig å ha gode returordninger for emballasjeavfallet, for å kunne vise at miljøansvaret for dette er ivaretatt, sier Røine.