Vil tredoble antall butikker på kort tid

Coop satser offensivt på konseptet Coop Extra. I løpet av første halvår 2014 er målet en tredobling av antall butikker. Suksessfaktorene er lavpris, stort utvalg av ferskvarer og et godt utvalg av faghandel.

Publisert
Siden den første butikken åpnet i 2006, har Coop Extra vokst med rekordfart. I dag finnes det 55 Coop Extra-butikker i Norge, og kjeden hadde i 2012 en nettoomsetning på 3,2 milliarder kroner.

Ønske om bredere satsing


Nå satser kjeden på en kraftig ekspansjon på kort tid.

– Vi skal doble antallet butikker i løpet av året, fra 55 til 100. I løpet av første halvår 2014 satser vi på at antallet er tredoblet, til rundt 150 butikker, avslører kjededisponent Håvard Jensen i Coop Extra.

Den raske veksten i Coop Extra skjer hovedsakelig gjennom omprofilering av Coop Prix-butikker.

– Vi hadde i utgangspunktet planlagt å vokse med 20 butikker i år. Så kom samvirkelagene på banen, med sterke ønsker om en bredere satsing. Sammen har vi brettet opp ermene og lagt en knalltøff plan. Vi er forberedt, vi er gira og vi er klare for å jakte markedsandeler, sier den energiske kjededisponenten.

Suksess med faghandelavdeling


Coop Extra har raskt etablert seg i markedet som en billigbutikk med supermarkedsutvalg. Kundene strømmer til butikkene, som også i fjor kunne skilte med rekordomsetning.

– Det er helt tydelig at vi har truffet riktig med et konsept basert på lavpris, stort utvalg av ferskvarer og et godt utvalg av faghandel. Kundene setter pris på at de kan handle rimelige kvalitetsvarer i ulike varekategorier under samme tak. Vi er utrolig fornøyde med at våre butikker med dette blir tilgjengelige for enda flere, sier Jensen.

I tillegg til et bredt matvareutvalg, ferskvareavdeling med ferdigpakkede råvarer og stor frukt- og grøntavdeling, har Coop Extra en egen faghandelavdeling med blant annet klær, sport- og fritidsartikler, leker, kjøkkenutstyr, småelektrisk og verktøy.
Powered by Labrador CMS