Berit Svendsen er internasjonal sjef i Vipps. Foto: Sjur Anda

Vipps velger QR

QR-scannere blir viktige når Vipps skal erobre betalingsmarkedet både innen- og utenlands. Om ikke lenge kan du betale med QR-kode både i butikker og online.

Publisert

Av: Sjur Anda, Finansfokus

I begynnelsen av desember landet Vipps en avtale med den kinesiske betalingsgiganten Alipay. Kort fortalt gis kinesiske turister mulighet til å betale med mobilen. Foreløpig er det ikke så mange brukersteder som har åpnet opp for dette, men etter hvert skal denne tjenesten være tilgjengelig over alt der det finnes Bankaxept. Det innebærer at det potensielt er 100.000 brukersteder hvor kinesiske turister kan betale på akkurat samme måte som de gjør hjemme. Kinesernes app vil guide dem til de brukerstedene hvor de kan betale med sin vante betalingsmåte.

– Årlig kommer det omkring 500 000 kinesiske turister til Norge og de legger igjen 400 dollar hver i snitt, hevder Berit Svendsen, internasjonal sjef i Vipps. Foreløpig er det omkring 50 butikker i Bergen som har løsningen, men dette skal nå også rulles ut i Oslo.

En QR for alt

Det blir ingen Vipps-app som skal lastes ned. I sentrum for utviklingen står isteden den gode gamle QR-koden og kineserne får bruke sin vante Alipay.

De som brukte Mobile Pay til å betale i butikk vil kjenne seg igjen. Kundene taster inn hvor mye penger som skal betales og skanner QR-koden, som blir salgsstedets identifikasjon. Da sendes pengene fra kunde til butikk. Andre steder har butikken selv QR-skanner. Da skannes kundens QR-kode på telefonen og vipps, så gjennomføres transaksjonen.

– I Kina er dette en veldig vanlig måte å betale på. Frukthandleren på hjørnet har gjerne bare et skilt med bilde av QR-koden stående ved siden av kassen. Veldig enkelt og smidig, forteller Svendsen.

Med vipps på lasset

En annen del av avtalen med Alipay er at norske brukere får muligheten til å betale i utlandet gjennom Alipays standard for QR-koder.

– Da kan vi henge oss på, slik at også nordmenn kan betale med QR-kode. Forskjellen er at dette vil skje i Vipps, men med bruk av QR-kode, forklarer Svendsen. Første land ut på dette blir Spania, som skal være klart i løpet av våren. Også her hjemme vil dette komme på norske kassaapparater, slik at man kan betale med QR-koder også her.

– Dette er veldig enkelt, både for kunder og utsalgssteder. Vi jobber også med å forbedre netthandel og regningsbetaling, et område hvor det gjenstår betydelig forenkling. Her ønsker Vipps å ta betydelige posisjoner, sier Svendsen.

Eksporterer lommebok og BankID

Med en internasjonal sjef er det klart at Vipps har ambisjoner utover Norges grenser. Svendsen peker på to områder der Vipps har gode muligheter.

– BankID er unikt. Det er det bare de nordiske landene som har fått til. Her er det gode muligheter til å eksportere vår teknologi også til andre land. Det andre er lommeboken, der våre erfaringer med Vipps gjør at vi står sterkt, sier Svendsen.

En utfordring for BankID er at det kreves samarbeid med en eller annen form for felles infrastruktur for å lykkes.

– BankID har blitt en identitetsløsning på tvers av sektorer og offentlig og privat, fordi vi har et unikt banksamarbeid. Når du har vist passet ditt en gang i en sparebank og fått en BankID der, kan du identifisere deg over alt ellers hvor de krever elektronisk id. Dette samarbeidet må ligge i bunn hvis vi skal lykkes i andre land. Foreløpig finnes det stort sett bare i Norden, men vi får mange henvendelser fra andre land, der de begynner å forstå nytten av å samarbeide om slike ting, sier Svendsen.

Også innen en digital lommebok er det stort potensiale utenlands. I EU skjer omkring 80 prosent av all butikkhandel med kontanter.

– Her vil det være gode muligheter for nye aktører å ta en del av den digitale betalingen som vil komme, sier Svendsen.

– Vil PSD2 være viktig her?

– PSD2 vil hjelpe, men samtidig øker det konkurransen, sier Svendsen.

– Blir det noe samarbeid mellom de andre nordiske betalingsappene (Swish i Sverige og Mobile Pay i Danmark)?

– Vi jobber med interoperabilitet på tvers av landegrensene, men foreløpig har vi ikke noe mer på trappene.

Sterk konkurranse

Både Apple Pay og Google Pay er allerede på plass i Norge med betaling i butikk. Så her ligger på mange måter Vipps etter konkurrentene. Svendsen tror samarbeid må til for å møte konkurransen med de internasjonale gigantene.

– Vi ønsker å samarbeide med bankene, og er ikke kun ute etter kundedata og informasjon på samme måte som de store amerikanske selskapene. Dermed blir det enklere å samarbeide med oss, for vi utfordrer ikke eierskap til kunder og data. GDPR er naturligvis også ivaretatt. Vi har noe å bidra med i konkurransen om betaling, sier Berit Svendsen, internasjonal sjef i Vipps.

Powered by Labrador CMS