Du er her

Visma kjøper opp Information Factory

Visma Retail kjøper opp Information Factory som et ledd i satsingen på mobile løsninger i Norden.
Av Stig Atle Bakke
Publisert 11.11.2013 15:08

Oppkjøpet styrker Visma Retails posisjon som den ledende nordiske aktøren for produkter og tjenester til detaljhandelen. Det kan også sees som et ledd i Vismas strategiske satsing på mobile løsninger i Norden, heter det i en pressemelding fra Visma.

– Oppkjøpet av Information Factory bidrar til å stryke vår posisjon innenfor mobile løsninger. På den måten kan vi møte detaljhandelens strategiske krav om å tiltrekke enda flere fornøyde kunder til sine butikker, sier Peter Fischer, divisjonssjef for Visma Retail, ifølge pressemeldingen.

– Med vår lange erfaring og brede kompetanse innenfor løsninger for detaljhandelen og med Information Factorys spisskompetanse innenfor mobile løsninger, kan vi skape mer komplette og verdifulle tilbud. Dette er viktig for å konkurrere i et stadig tøffere marked. Det dreier seg om å være best på å møte den moderne konsumentenes behov, fortsetter Fischer.

 

Større innovasjonskraft

Med oppkjøpet av Information Factory øker Visma Retail, ifølge pressemeldingen, sin innovasjonskraft, og er bedre rustet til å støtte aktørene i detaljhandelen og deres møte med konsumentene.

Ifølge Visma er det avgjørende å imøtekomme konsumentenes teknologiorienterte oppførsel, særlig hva gjelder bruk mobile løsninger.

– Konsumentene har allerede stor makt når det gjelder å drive utviklingen fremover. Nøkkelen til fremgang ligger i kundenes lommer, det vil si i deres smarttelefoner. De er allerede viktigere enn lommeboken for svært mange, påpeker Fischer.

 

Spisskompetanse

Information Factory kommer, ifølge Visma, til å bidra med solid teknisk kunnskap om de mest moderne verktøyene for en effektiv og kostnadsbevisst programvareutvikling og grensesnittsdesign. Fokuset vil være på kasseløsninger for smarttelefoner, mobile betalingsløsninger, selvskanning og e-handelsløsninger. I deres kundebase finnes toneangivende kunder innenfor detaljhandelen i Norge, Sverige og Finland, deriblant de største aktørene innenfor dagligvarehandelen.

– Etter flere års samarbeid, synes vi at det er veldig spennende å nå skulle bli en del av Visma, som er et ambisiøst og voksende konsern. Det gir oss flere muligheter til å bidra til utviklingen i detaljhandelen i Norden, sier Björn Bylund, konsernsjef for Information Factory.

Nøkkelord