HANDELSPRISEN: Kjededirektør i XXL Sport & Villmark, Anders Fjeld, fikk overrakt prisen av administrerende direktør i Virke, Vibeke H. Madsen. Foto: Stig Atle Bakke

XXL vant Handelsprisen 2014

XXL Sport & Villmark fikk Handelsprisen 2014 unders Virkes handelskonferanse. Kjededirektør Anders Fjeld mener prisen var fortjent.

Publisert

– Det må være lov å si at vi synes denne prisen var fortjent, sier kjededirektør Anders Fjeld i XXL Sport & Villmark med glimt i øyet til Kjedemagasinet rett etter at administrerende direktør i Virke, Vibeke H. Madsen, hadde delt ut prisen under Handelskonferansen.

Siden starten i NAF-bygget i Oslo i 2001 har XXL stadig spist markedsandeler og er nå Norges største sportskjede. Det er ikke bare juryen som mener XXL skulle vinne Handelsprisen. Også den rådgivende avstemningen blant Virkes medlemsbedrifter i forkant av konferansen, viste et klart flertall for XXL-seier.

– Det er med ydmykhet og respekt jeg tar imot denne prisen i dag. Det er heltene på jobb som har skapt fantastiske resultater, sier Fjeld til Kjedemagasinet.

Juryen uttalte følgende om vinneren:

«Vinneren av Handelsprisen 2014 går til en virksomhet som har bygget et svært veldrevet konsept, som målgruppen elsker. Kjeden omsetter for nær 3 milliarder kroner og har 23 butikker i Norge, i tillegg til nettbutikk. De har også tatt konseptet sitt ut over landegrensene og etablert seg både i Sverige og Finland. Vinneren er blant kjedene som vokser raskest og de har en imponerende lønnsomhet sammenlignet med andre aktører innen samme bransje. Selskapet har slått knock-out på sine norske konkurrenter og troner, med sine store butikker, tydelige avdelinger og brede vareutvalg, øverst i sitt segment på Norsk Kundebarometers liste for inneværende år. Kjeden ble også stemt helt til topps av Virkes medlemmer, blant de 50 nominerte kandidatene til årets Handelspris. I sum er vinneren et forbilde for andre handelsvirksomheter og en verdig vinner av Handelsprisen 2014.»

Powered by Labrador CMS