Zalando doblet omsetningen

Europas ledende nettbutikk innen sko og mote fortsatte den hurtige veksten i 2012. Bedriftens foreløpige regnskapstall viser en netto omsetning som er mer enn fordoblet sammenliknet med året før.

Publisert
Netto omsetning ligger nå på 1,15 milliarder euro for Berlin-bedriften, som i fjor satset stort på nye markeder, forbedring av vareutvalget samt styrking av intern logistikk og IT.

Zalando har som første europeiske bedrift kun brukt fire år fra grunnleggelsen til å nå en netto årsomsetning på over en milliard euro.

- Vi er veldig stolte av det strålende resultatet vi som team har oppnådd. Denne utviklingen er på nytt en bekreftelse av forretningsmodellen vår og den tilliten våre investorer viser oss. Zalando er en ekte europeisk suksesshistorie, sier grunnlegger og daglig leder Robert Gentz.

Nettbutikken hadde en økning i omsetning på 125 prosent sammenliknet med 2011. Økningen stammer i hovedsak fra den voksende etterspørselen i etablerte markeder som Tyskland, men også fra en vellykket inntreden i syv nye markeder.

- Gjennom utvidelsen til syv nye europeiske land har vi lagt grunnlaget for at Zalando kan fortsette å vokse også i kommende år, påpeker Gentz.

E-commerce-selskapet økte i tillegg sortimentet, slik at kundene nå har mer enn 150.000 aktuelle produkter fra over 1.500 merker å velge mellom. Nødvendige tiltak ble også gjort for å forsikre bærekraftige strukturer og ytterligere forbedre kundetilfredsheten. På slutten av fjoråret åpnet Zalando et av Europas største logistikksentrum for sko og mote i Erfurt. I tillegg hører Zalandos IT-avdeling med sine rundt 300 IT-spesialister til en av Europas største. Hittil har mer enn ti millioner mennesker i hele Europa bestilt moteartikler fra Zalando.

Powered by Labrador CMS