Du er her

Zalando introduserer partnerskap også i Norge

Midt i september lanserte Zalando sitt partnerskapsprogram også i Norge. Partnere får tilgang til Zalandos 24 millioner aktive kunder i Europa.
Av Nils Vanebo
Publisert 15.10.2018 22:07

Adidas og Reebok er de to første merkene som blir med i partnerskapet, og Zalando varsler at også flere brands er på vei inn i programmet i Norge.

Zalando har 24 millioner aktive kunder som genererte mer enn 90 millioner ordrer i fjor. 780 av 2.000 brands hos Zalando har partnerskap, og andelen forventes å stige.

Kenneth Melchior, direktør for Nord-Europa, uttaler:

– Med lanseringen av partnerskapsprogrammet i Norge tar vi sikte på å skape den beste online handleopplevelsen blant alle aktørene i bransjen. For kundene fordi produktbredden øker, og for merkene som får tilgang til Zalandos store kundebase.

Programmet gir vekstmuligheter og fordeler for alle parter. Merkene kan nye godt av Zalandos teknologi og logistikk mens de selv har kontroll på sortiment og prissetting.

Merkene kan selv beholde levering, hvis de ønsker det, mens Zalando håndterer betaling, retur og kundeservice.

To nivåer

For å bli med i partnerskapsprogrammet må en del kriterier være oppfylt: Produktkvalitet, sortimentets relevans, logistikk og evnen til å tilpasse seg forventningene til Zalandos kunder, eksempelvis gratis retur og 100 dagers åpent kjøp.

Med partnerskap kan retailere ha et bredere sortiment hos Zalando. Det må ikke være begrenset til årstider og trender i samme grad som man må ha uten å være partner.

Zalando tilbyr to nivåer av partnerskap. På nivå 1 håndterer brandene selv logistikken. På nivå 2 kan man benytte seg av Zalandos Fulfillment Solutions hvor de tar seg av logistikken. Sistnevnte er særlig verdifull for de minste aktørene som ikke har størrelsen til å ha skalafordelene og egne avanserte systemer. De kan også lettere re-stockevarer i tilfeller hvor salget tar av.

Høy returandel en del av gamet

Zalando er Europas ledende netthandelsaktør innen mote, og som andre netthandlere jobber de kontinuerlig med suksessfaktorer som personalisering og returandel.

50 prosent av varene som Zalando sender ut, returneres av kundene.

– Det må gå hardt utover marginene?

– Det er en del av gamet og det lever vi med, svarer David Hejgaard som er Regional Lead Nordics hos Zalando.


David Hejgaarder Regional Lead Nordics hos Zalando.

Han viser til at retailere som har fysisk butikk hvor kundene kan prøve har husleie som kostnad. Det har ikke netthandlere.

For å få ned returandelen jobber både Zalando og bransjen forøvrig med sizing. Betydelige gevinster kan hentes ut når vi kommer dit at en størrelse er en størrelse. Veksten i netthandelens andel gjør at sizingblir stadig viktigere for alle, både leverandører og kunder.

Zalandos systemer lærer slik at de kan opplyse når kunden er i ferd med å bestille: "Disse skoene er små i størrelsen slik at du bør kjøpe en størrelse høyere."

Hejgaard forteller at Zalando nå satser på å vise realistiske bilder av produktene på nettet slik at kundene kan danne seg et inntrykk av klærne slik de virkelig er, ikke idealisert.

Personalisering og inspirasjon

Personalisering er et annet felt hvor Zalando investerer betydelige beløp, blant annet gjennom smart filters. Personalisering øker konverteringen.

– Med 300.000 produkter i basen er det viktig at det er de riktige som vises til den individuelle kunde, understreker Hejgaard.

I økende grad viser kunder et ønske om å bli inspirert. De har altså ikke bestemt seg før de oppsøker Zalando – og bare jakter laveste pris – men ønsker å få inspirasjon på nettsiden.

Derfor showcaser Zalando produkter, personalisert for den enkelte kunde.

Åpner distribusjonssenter

Zalando feirer 10-årsjubileum i år. De har kommet opp i en omsetning på 4,5 milliarder euro og har vært representert i Norge i seks år. Kundefokus har vært stått i sentrum helt siden oppstarten. Før oppstarten sjekket gründerne Google Trends og baserte driften etter et de så.

– Vi er 100 prosent customer driven, understreker Hejgaard

Zalando har hele 2000 tech-ingeniører som jobber på deres fire tech hubs i Berlin, Dublin, Helsinki og Lisboa. Derfor er det blitt reist spørsmål om Zalando i like stor grad er et teknologiselskap som et moteselskap.

Tidligere i år åpnet de et beauty centeri Berlin, altså en fysisk butikk.

– Det handler om å teste og lære, forklarer Hejgaard.

Senere i år skal Zalando åpne sitt første nordiske logistikk- og distribusjonssenter, i Brunna utenfor Stockholm. Hejgaard forteller at det vil bli en milepæl for dem. For når senteret er i drift, forventes det at leveringstiden i Norge vil bli redusert fra 3-7 dager til 1-3 dager.