Zalando vokser hurtig

Zalando vokser hurtig i Europa, og ett år etter at de startet sin norske nettbutikk noterer de 61 prosent merkevarekjennskap.

Publisert
Reklametrykket i Norge har vært tungt siden starten. Det samme har tilpasningen av språk, utvalg og service til det norske markedet.

– For å betjene våre norske kunder på best mulig måte har vi tilrettelagt utvalget, betalingsmåtene og leveringsalternativer til det norske markedet. Zalando.no er på norsk og vi har et team med rundt 20 norske medarbeidere som sørger for driften og markedsføringen for Norge, sier Zalandos country manager for Norge, Martin Feigum Johansen, ifølge en pressemelding.

Han kommer på Distansehandel Norges høstkonferanse i Sandefjord 17. oktober der han vil fortelle historien bak den eventyrlige veksten.

Sertifisert


– Vi er svært opptatt av at kundene skal føle seg trygge når de handler hos oss. For å vise kundene at deres rettigheter blir ivaretatt, har vi sørget for å bli sertifisert av Trygg E-Handel og Trusted Shops. De har svært strenge krav til sertifisering, så kundene kan være trygge på at vi ivaretar deres rettigheter og at de kan handle trygt og sikkert, sier Feigum Johansen.

– Er det ett grep dere har tatt på veien opp, som du vil framheve spesielt?

– I løpet av det året som nå har gått siden vi lanserte Zalando.no i Norge har vi rukket å bli en av de mest populære nettsider for klær og sko. Vi har en merkevarekjennskap på over 61 prosent, og vi er svært fornøyd med utviklingen av zalando.no og det vi har fått til på det ene året vi har vært online, sier Feigum Johansen.

Imponert


Daglig leder i Distansehandel Norge, Gerhard Anthun, sier han er mektig imponert over Zalandos vekst gjennom drøye fire år siden starten i Tyskland.

– Medvirkende til en slik suksess er også Zalandos høye bevissthet rundt forbrukerrettigheter. Trygg E-handel-sertifiseringen gjør at norske kunder er trygge når de handler hos Zalando, sier Anthun, ifølge pressemeldingen.

Dag Slettemeås, forsker ved Statens Institutt for Forbruksforskning, mener at en norsk tilpasning, med blant annet norsk språk, skaper tillit.

– Sammen med norsk språk, er det nok også viktig for nordmenn at de på nettet får de samme forbrukerrettighetene vedrørende reklamasjon, returrett osv., sier Slettemeås til Dagbladet.
Powered by Labrador CMS