Robert Zwarg (54) er gründer av 24Nettbutikk og daglig leder
av driftsselskapet Sincos Software. Omsetningen ligger på 35-40 MNOK, og ca
1.000 nettbutikker bruker løsningen. Flest små nettbutikker, noen mellomstore.
I motsetning til de fleste konkurrentene holder selskapet
til langt fra Oslo. Hovedkontoret ligger i Rørvik på kysten i Trøndelag med
4.000 innbyggere, Zwargs hjemsted.
– Jeg har holdt på med handel hele livet. Det jeg lærte i
fysisk handel, særlig innen sport og fashion, tok jeg med meg over til
netthandel, forteller han til Retailmagasinet.
I 2006 bestemte Zwarg seg for å utvikle sin egen nettbutikk.
Han er selvlært på programmering, og etter to års utviklingsarbeid ble
plattformen lansert.
I 2011 var han kommet opp i 400 kunder og ansatte den første
ved siden av seg selv.
Konkurrentene er typisk utenlandske plattformer som leverer
tilnærmet hyllevare, som Shopify.
– Konkurrentene våre baserer seg i hovedsak på amerikanske
løsninger, sier Zwarg.
Også 24Nettbutikk skal være 'plug & play'.
– Vår nettbutikk er lavterskel. Alt er rigget, så kundene
trenger ikke gjøre annet enn å legge inn produktene sine. Ferdig i løsningen
ligger design, logistikk, frakt og betaling.
Så kan kunden konsentrere seg om produktutvikling og
markedsføring, forklarer Zwarg.
På tampen av fjoråret meldte to av de nærmeste lokale
konkurrentene Wiking-gruppen (Sverige) og MyStore (Norge) – begge eiet av Visma
– at de ville slå sammen sine løsninger for å bli Nordens største e-handelsplattform.
– Vi liker å være underdog, sier Zwarg.
Begynte på ny
I 2018 bestemte Zwarg seg for å utvikle netthandelsplattform
på nytt.
Han forteller at de samtidig tok en fot i bakken og gikk fra
28 til ni ansatte. Da kronekursen og kostnadsutviklingen gikk feil veg,
bestemte de seg for å insource programvareutviklingen fra Polen og hjem til
Rørvik.
Før lå kostnaden på programvareutvikling i Polen på en
tredjedel av norsk nivå. Nå er forholdet 1:1.
De ansatte som ble igjen etter nedskaleringen, har vært med
lenge.
– De er svært dedikerte, forteller Zwarg.
Og til høsten skal de begynne å ansette flere igjen.
– Vi er den eneste aktøren i Norge som har utviklet en
netthandelsplattform fra scratch to ganger.
En fordel med å begynne på nytt er at man kan velge
teknologi fra øverste hylle.
– Med helt ny plattform er vi teknologisk
konkurransedyktige. Vi har tettet noen hull som reduserer lekkasjen av kunder
til andre plattformer.
En del millioner kroner er lagt ned i løsningen, men Zwarg
vil ikke ut med hvor mange.
Logistikk og betaling
Nettbutikk-gründeren forteller en god del av omsetningen til
Sitcos Software i praksis er logistikk. De har koblet seg på de store
transportørene som Bring.
– Vi tilbyr de alternativene våre kunder ønsker, forteller
Zwarg.
24Nettbutikk er også koblet opp mot de største
betalingsløsningene som Klarna, Vipps, Two og Riverty.
Kommer og går
Zwarg anbefaler netthandlere å konsentrere seg om en nisje,
og ikke tenke for bredt. Da øker sannsynligheten for å lykkes.
24Nettbutikk har kunder fra alle bransjer, flest i fashion,
sport, hus & hjem.
– Løsningen passer svært godt for små og mellomstore
nettbutikker og med den nye versjonen sikter vi oss også mot de litt større
butikkene. Kunder kommer, og kunder går. Vi onboarder flere titalls nye
nettbutikker månedlig, sier han.
Litt kuriøst har de tegneserier som Pondus og Lunch på
kundelista.
Robert Zwarg ser for seg at 24Nettbutikk framover vil
nyttiggjøre seg AI.