Innhold fra annonsør
– Holder styr på Facebook-sidene til våre 200 varehus
Mestergruppen har over 200 varehus i de to kjedene XL-BYGG og Byggtorget og bruker verktøyet 24SevenSocial.
– Vi bruker systemet til å holde styr på Facebook-sidene til hvert enkelt varehus. Vi publiserer både sentralt fra kjedens sider og ut på alle de lokale sidene, forteller Kristian Mathisen, digital markedsfører i Mestergruppen.
Verktøyet brukes både til spredning av saker og annonsering. Annonsepengene legges lokalt, ikke sentralt hos kjeden.
– Vi ser at dette har gitt oss høyere klikkprosent, og høyere oppmerksomhet på stoffet, sier Mathisen.
Lister og grupper
Kjedene kjører noen felles kampanjer i løpet av året, og i tillegg har de kampanjer som gjelder et utvalg av butikker.
– Verktøyet er nyttig når det gjelder å lage lister og grupper for å tilpasse rett innhold til rett varehus. Budskapet får et lokalt tilsnitt, sier Mathisen.
Han understreker at det er viktig å kommunisere lokalt. Folk har et forhold til sitt lokale varehus.
Som eksempel nevner han at noen varehus har kjøkken i sortimentet. Disse får kjøkkeninnhold i postene på Facebook gjennom bruk av lister og grupper.
Geografisk målretting
En annen fordel Mathisen nevner er styring av målgrupper og targeting
– Det er en engangsjobb ved oppstarten å legge inn hvilken geografisk mållisting og hvilket budsjett hvert enkelt varehus skal ha. Når dette er lagt inn, trenger vi ikke lenger bruke tid på det tekniske og målretting, altså og hvor og når annonsen vises og på hvilke plattformer. Dermed kan jeg fokusere på å lage godt innhold, sier Mathisen.
Før de tok i bruk 24SevenSocial, jobbet de kun fra de sentrale Facebook-sidene til XL-BYGG og Byggtorget med bruk av geografisk målretting for å sikre at postene dukket opp i forskjellige områder.
– Det ville ikke vært mulig å håndtere 200 Facebook-sider individuelt. Skal man jobbe lokalt, må man ha et verktøy, fastslår Kristian Mathisen.
Forenkler markedsføringen i sosiale medier
24SevenSocial ble startet opp på Kongsberg i 2010 (da som Fanbooster). Siden 2019 har de tilbudt Publisher Team som er en påloggingstjeneste bygget for kjeder.
– Fokuset har vært å lage løsninger for å forenkle markedsføring i sosiale medier, hovedsakelig Facebook. Systemet dekker behovene til publisering, annonsering og kundeservice i sosiale medier. Facebook er en glimrende kanal for retailere å nå ut til kundene sine gjennom. Kjeder kan få ut informasjon ut i alle butikker, med lokal tilpasning, uten at det tar mye tid, forklarer Erik Eggum.
Plattformen dekker de fleste behovene innen Facebooks univers for enhver bedrift: Kommunikasjon, annonsering, kundeservice og analyse.
Blant kjedene som bruker løsningen er VVS-eksperten, Europris, Mestergruppen med kjedene XL-BYGG og Byggtorget og Dekkteam. I tillegg til retail har de kunder innen reiseliv og B2B.
Lokal tilpasning
Kjeder og kjøpesentre bruker en stadig større andel av sitt markedsbudsjett på digitale medier. Den lokale tilnærmingen er viktig. Budskapet bør ha en lokal vri, for da blir mottakelsen en helt annen.
Systemet administrerer poster og annonsering på Facebook og Instagram. I tillegg kommer statusoppdateringer på Twitter og LinkedIn. Annonsering er også mulig på Messenger.
Administrasjonen i PublisherTeam gjøres sentralt, men en lokal touch flettes inn i kommunikasjon og annonsering ut fra butikkene rundt om i landet. Fordelingen av pengene til den aktuelle kampanjen skjer også gjennom systemet.
– Løsningen vår gjør det mulig for kundene å håndtere det selv, til en fornuftig pris, sier Eggum.
Alle butikkenes Facebook-sider er lagt inn i løsningen med parametere. Gjennom en flettefunksjon håndteres detaljer som kontaktdata, navn på butikksjef og "i" eller "på" + det aktuelle stedsnavnet.
24SevenSocial har tre ansatte i Norge mens all programvareutvikling skjer i et datterselskap i Bulgaria.