Innhold fra annonsør

Myriam Hirsch er salgssjef i Bring Warehousing. Her foran deres nye Autostore.

– Nettbutikker tjener på å outsource lager og logistikk

Shelfless er navnet på Brings nye fulfilmenttjeneste for nettbutikker, en helhetsløsning som tar seg av alt fra kundene handler på nett til varen er levert. En helintegrert og automatisert lagerløsning er en av de viktigste komponetene, og på Berger bygger de Norges største Autostore.

Bring møter netthandelsveksten og vil tilby alle nettbutikker integrerte lagertjenester.

Å investere i robotlager og annen logistikkteknologi innebærer store investeringer. Derfor bør retailere vurdere outsourcing av logistikkfunksjonen til en 3PL eller fulfilment-leverandør. Da deler i praksis flere nettbutikker på investeringene og får tilgang til et profesjonelt logistikkmiljø.

Fakta om Shelfless

Shelfless er en fulfulmenttjeneste fra Bring

Dette inngår i løsningen:

- Integrasjon med økonomi- og innkjøpssystem og nettbutikkplattform

- Ordrefrist helt frem til kl. 21:00

- Mottak av varer og lagring

- Plukk og pakk av varer

- Distribusjon og levering slik mottaker ønsker

- Returhåndtering

- Full oversikt gjennom Mybring

Ved å overlate lager og logistikk til eksperter kan nettbutikkene i stedet fokusere på markedsføring og salg. Bring forenkler click-to-delivery ved å ta hånd om lager, plukk, pakking, levering og returhåndtering.

Økende konkurranse

Med outsourcing av lagerfunksjonen blir nettbutikken også bedre posisjonert til å møte den økende konkurransen som forventes å komme, både fra lokale konkurrenter og store, utenlandske nettbutikker som ofte har svært effektiv logistikk.

– Veksten til fulfilment-aktører har i Norge ligget bak Europa, men vi ser et skifte. Det er et voksende marked vi posisjonerer oss for, sier salgssjef Myriam Hirsch til Retailmagasinet.

Dimensjoner

Bring Warehousing har sju lager i Norge, hvor det på Berger er klart størst. Arealet er 34.000 m2 og lageret har 66.000 palleplasser.

Det er et imponerende skue: En kombinasjon av mennesker, trucker, autonome roboter og transportbånd plukker og flytter varer i høyt tempo. Strømmen av varer styres med WMS fra Made4net. 30-50 biler leverer varer inn på Berger hver dag.

Blir største Autostore

Bring har gjennom forhandleren Swisslog gått til anskaffelse av en Autostore som automatiserer plukking og pakking. Så langt er 100 millioner kroner investert.

Foreløpig har lageret fire plukkstasjoner og 22.000 kasser, men anlegget skal utvides og bli Norges største, fullautomatiserte lagerløsning.

– Vi er i rute, bekrefter Hirsch.

Dalya Ismail betjener en plukkstasjon.

Integrasjon

Nettbutikkenes netthandelsplattform, økonomi- og innkjøpssystem blir enkelt integrert mot Brings systemer. Kundene kan følge med på ordrer og leveranser i sanntid i dashboard på kundeportalen MyBring.

Daniel Bergum er driftskoordinator.

Sen ordrestopp, rask levering

Sluttkunder forventer i økende grad presis og rask levering, samme dag eller neste.

Bring er offensive og lover halvert leveransetid med Shelfless. Forbrukere skal kunne velge mellom ulike leveransealternativer som postkasse, pakkeboks, post i butikk eller hjemlevering.

Bring gir også muligheten for å ha sen ordrestopp-tid, helt fram til kl 21.

Nettbutikker kan tilby handel fram til kl 21:00 og få varene levert til forbrukeren allerede fra neste dag helt til postnummer 3999. Bring har Norges største distribusjonsnettverk og høy leveringskapasitet.

Ujevn omsetning ikke noe problem

Nettbutikker har typisk ujevn omsetning gjennom uka eller året. Noen har mest omsetning i starten av uka, og andre i helgen. Når på året det er høysesong, varierer også.

Bring Warehousing har muligheten til å flytte sitt mannskap der det trengs. En retailer med eget lager har mindre fleksibilitet.

– Felles bruk av lagerbetjeningen er en av gevinstene ved outsourcing av lager, sier Myriam Hirsch.

Miljøfokus

Bring sørger for at leveringene skal være grønne, i tråd med forventningene i markedet. Blant annet har de anskaffet biler som går på el eller biogass, noe som gir fossilfri transport i de store byene.

Som beskyttelse av varer i pakker har Bring i stor grad gått over fra bobleplast til papp.

I sum har Posten-konsernet redusert sin karbonintensitet med -45% siden 2012.

Powered by Labrador CMS