Innhold fra annonsør
Innovative logistikkløsninger tilpasset kundens behov
ColliCare er en hurtigvoksende logistikkoperatør som tilbyr et bredt spekter av logistikktjenester: Sjøfrakt, veitransport, flyfrakt, togfrakt, tredjepartslogistikk (3PL), distribusjon, hjemlevering for netthandel og lagertjenester.
Kundene er typisk importører, eksportører og industri med behov for logistikktjenester i Skandinavia, Europa og Asia.
De er et norskeid selskap med hovedsete i Norge og kontorer i Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Italia, Polen, Tyrkia, Litauen, Latvia, UK, Kina og India.
Privateid med gründerkultur
Selv om ColliCare har fått en betydelig størrelse, hersker gründerånden fortsatt. De er innovative og lanserer stadig nye produkter og ruter.
– Vi har en godsmengde som er stor nok at vi kan gjøre ting selv og etablere nye tjenester. Vi har evnen til å snu oss rundt raskt, sier salgssjef Bent Arild Hære.
Selskapet preges av å ha hatt høy vekst gjennom en årrekke. I fjor endte omsetningen på 2,1 milliarder. I motsetning til konkurrentene sine er de privateid.
– Det gir oss kort vei fra idé til implementering. Kulturen appellerer til de ansatte. Det er attraktivt å jobbe i ColliCare, sier Ole Bakurowitz som er Country Manager Storage med base på hovedkontoret og lageret på Vestby.
Lokasjoner
ColliCare er representert på en rekke steder, aller tyngst i hovedstadsområdet. Langs hovedveiene rundt Oslo har de lagre og terminaler på Vestby, Moss og Skedsmokorset. I tillegg har de distribusjonssentre i Porsgrunn, Kristiansand og på Rudshøgda.
De er i ferd med å bygge en ny terminal for omlasting, cross docking og distribusjon på Kløfta på 11.300 m2 som skal stå klar før påske. Terminalen skal erstatte den halvparten så store terminalen som de i dag har på Brånås på Skedsmokorset.
Import via bil, tog, båt og fly
ColliCare frakter varer både med bil, båt, fly og tog. I fjor høst satte de på kort varsel opp en togrute fra Nanning til Kaliningrad, med båt derfra til Oslo. Toget fraktet tørrvarer, interiørartikler, tekstiler og andre forbruksvarer,
Et slikt togsett bruker 21 døgn fra Kina, mens containerskip bruker 40.
– Da fraktprisen pr container fra Østen i fjor steg fra 2.500 til 22.000 dollar, ble tog et attraktivt alternativ, forklarer Hære.
Nylig åpnet ColliCare kontor også i Polen. Import fra Polen er stort, og et kontor i landet passer godt sammen med de øvrige land de er operative i.
Utvider 3PL lageret på Vestby
ColliCare ønsker seg flere kunder som kjøper både transport- og lagertjenester, aller helst med et volum på minst 500 paller og god omløpshastighet.
– Vi lager skreddersydde løsninger ut fra våre kunders behov og ønsker, sier salgssjef Bent Arild Hære.
Det betydelige lageret på Vestby er i ferd med å bli enda større. Nye 9.500 m2 bygges på og vil stå ferdig til høsten. Arealet vil da være oppe i 34.000 m2, og dermed blir det plass til enda flere kunder.
– Vi har flere kunder i pipeline, men vi vil ha enda flere, sier Ole Bakurowitz.
Kundemassen er i dag allsidig, og det er et stort spenn av produkter de har på lagerhotellet:
Bildeler, drikkevarer, smittevernprodukter, byggvarer og møbler. De har også en stor netthandler som kunde.
– Vi tilbyr fleksibilitet. Med å outsource lageret slipper man selv å forholde seg til sesongsvingninger. Man unngår faste kostnader og å ha egne ansatte, sier Bakurowitz.
Med varehotell blir lagerkostnadene variable etter behov eller sesong, tilpasset ens egen supply chain.
På lagerhotellet tilbyr ColliCare flere lagerløsninger. De har alle typer reoler og også ledig gulvplass. Av teknologi har de hurtigplukk, flow rack og vareheis (lagerautomat) på to av tre lokasjoner.
Som WMS brukes NYCE.LOGIC som har gode rapporteringsmuligheter. Kundene kan få rapporter ned på timenivå pr artikkel og god oversikt på lagerstatus i sanntid på tvers av lokasjoner.
Kompetanse hos de ansatte er viktig. ColliCare legger vekt på god oppfølging av alle ansatte gjennom stadig opplæring/oppdatering via e-learning, samt gode rutiner for å følge opp nyansatte.
ColliCare vurderer også å investere i Autostore på Vestby, men endelig beslutning er ennå ikke fattet.