– Logistikken begynte å bli nokså komplisert, og insourcing var riktig for oss, sier Kristoffer Dagslott, CFO i Livid.Pio
Insourcet og investerte i robotlager – "Vi fikk mer kontroll og sparer penger"
Vekst og økt kompleksitet i logistikken gjorde at Livid fant ut at de var tjent med å insource lagerfunksjonen. Med ledig kapasitet vil de selv tilby 3PL-tjenester.
Klesmerket Livid har holdt på i ti år. I starten sydde
gründeren Jens Olav Dankertsen jeans på bestilling i egne lokaler i Trondheim.
Nå skjer produksjonen i hovedsak på sju familieeide fabrikker nord i Portugal,
men i butikkene tilbys reparasjoner og justeringer.
– At kunder ønsker å reparere framfor å kjøpe nytt, samt
kjøpe brukt, er en økende trend. Med slike tjenester i butikkene våre bidrar vi
til at produktene vi lager blir tatt vare på, sier Kristoffer Dagslott, CFO og
deleier, til Retailmagasinet.
Mer kompleks logistikk
Livid har en helt åpen verdikjede på nett, som en av få
merkevarer i verden. De har fem butikker i Norge, i Trondheim, Bergen, Stavanger
og to i Oslo.
I tillegg til salg i egne butikker og nettbutikk, selger Livid
også klær gjennom andre butikker i Norge og i utlandet. Vintage er blitt en
betydelig del av virksomheten. De har to dedikerte vintagebutikker samt
vintage-avdelinger i de øvrige.
Vintage og ordinære jeans er to nokså forskjellige måter å
drive på. Måten å lagre og sende på varierer.
Inntil Livid i vår åpnet sitt eget lager automatisert med
Pio, baserte de seg på 3PL.
– Logistikken vår begynte å bli nokså komplisert. og de ble
stadig mer å holde styr på. Da kompleksiteten vår økte, ble det mer krevende å
få det kostnadseffektivt eksternt. I tillegg ble det vanskeligere å holde god
kontroll, sier Dagslott.
De begynte å se seg om etter eget lager og kom over Pio-teknologien
fra AutoStore.
– Vi regnet på det og fant ut at en investering i Pio både
ville være lønnsomt og gi oss mer kontroll. Ved å ta styring selv fikk vi
optimalisert vareflyten vår bedre. Når man gjør ting selv, får man mer fokus på
hvordan ting blir gjort. Man ser lettere hvordan man kan optimalisere og
effektivisere prosesser, sier Dagslott.
Han forteller at han er mer enn gjennomsnittlig opptatt av
IT-løsninger og integrasjoner og uttrykker at han er fascinert over hvor enkel
Pio-teknologien er.
I mai var de i gang med sitt robotlager, 50 meter fra
hovedkontoret i Kabelgata på Økern i Oslo.
– Det var en overraskende smertefri overgang. Det fungerte
fra første dag. Noe måtte finjusteres, men det var plug-and-play, smiler Livids
CFO.
Sparer penger
Som ytterligere fordeler med å ha lager i eget hus nevner
Dagslott at de nå raskere får tak i varer og at organisering av fotoopptak er enklere.
Han mener at eget lager er billigere enn 3PL hvis man
organiserer effektivt.
– Vi sender årlig 50-60 tonn rundt omkring i Norge. I vår
bransje utgjør logistikk en betydelig del av kostnadsbildet. Vi har nå økt
kvaliteten på logistikken.
Livid regner med å ha tjent inn investeringen på rundt to
år.
Blir selv 3PL-aktør
Livid investerte i et lager som er større enn de selv trenger
på kort sikt.
– Vi har ca 50% ledig kapasitet i grid'en. Det gir oss rom
for å vokse og muligheten til å utnytte den ledige kapasiteten til å tilby
logistikktjenester for andre brands, sier Dagslott.
Dermed blir Livid altså selv en 3PL-aktør.
Moteaktøren håper på videre vekst for egen del, til tross
for usikre tider de senere årene med korona, svak kronekurs og inflasjon.
– Vi har stort potensial i de salgskanalene vi har i dag,
både i butikkene og wholesale, avslutter Kristoffer Dagslott.