NBT tilbyr distribusjons- og transporttjenester og
profesjonell lagerstyring (3PL).
Bedriftspakker og 3PL er satsingsområdene. NBT forestår
plukk, pakk og transport av pakker og småvarer samt lagertjenester for kunder
som vil outsource denne funksjonen.
De eies av Biblioteksentralen som igjen er eid av landets
kommuner og fylkeskommuner. Eieren har vist seg å være svært
investeringsvillig.
Hjalmar Wiik, Head of Market & Business Development,
oppsummerer fjoråret:
– I 2023 ble omsetningen all time high, og aldri har vi hatt
så mye nysalg. Vi har også klart å videreføre eksisterende og lange avtaler. Alle
planene for året blitt gjennomført. Vi gjorde alt vi sa vi skulle gjøre, og
litt til.
Planene omfattet flyttinger til nye lokasjoner, inkl
hovedkontor og sentrallager, sertifiseringer og nytt sorteringsanlegg.
I 2023 økte antall ansatte med 50. Ved årsskiftet var de 150
sjåfører, terminalarbeidere og administrasjon, og ved utløpet av Q1 regner de
med å være oppe i 175.
Alle NBT sine biler over hele landet er
nullutslippskjøretøyer, elektriske.
Omsetningen for 2023 endte på i underkant av 160 MNOK, etter
30% vekst. Inneværende år vil omsetningen runde 200 millioner, og ved utgangen
av året skal årstakten være 250 millioner.
NBT spiser altså markedsandeler. Hovedkonkurrentene er de
store samlasterne PostNord og Bring som til sammen har nærmere 80% av markedet.
Og til tross for kraftig vekst klarer NBT å holde bunnlinja
positiv, rett i underkant av 10 MNOK.
– Vi gjør det ekstremt bra og mye riktig hele veien. I tråd
med det målet vi satte i 2019 om å tredoble omsetningen innen 2024, sier CEO
Christian Narmo.
2019 var samme år som Narmo kom inn som toppsjef i selskapet.
Optimistiske
Også NBT merker at det er store variasjoner i markedet med
krig, høy rente og inflasjon.
– Det er sårbart innen transport og logistikk, og det er vi også
påvirket av. Men satsingsproduktet vårt 3PL er markedsriktig. Vi ligger foran
svingningene i markedet og dermed er vi med på å oppnå gode resultater, sier
Narmo.
I bunnen av virksomheten ligger transporten for det
offentlige som opprinnelig var grunnlaget for NBT. Volumet her er stabilt.
Omsetningsveksten til NBT vil komme fra de nye produktområdene.
NBT er trygge på at pakkevolumet vil stige framover.
– At vi har hatt god fart inn i 2024, gjør oss ikke mindre
optimistiske, sier Wiik.
Suksessfaktorene
NBT-duoen forteller om deres to 'unique selling points'
(USP):
Den første er at NBT tilbyr kombinasjonen distribusjon og
3PL.
– Hos oss får kunden alt på ett sted. Vi eier hele verdi
kjeden selv: biler, AutoStore og lager. Vi tilbyr lager, plukk, pakk og
transport i én og samme løsning, sier Hjalmar Wiik.
– Vår USP nr 2 er våre elektriske biler og våre ansatte
sjåfører. Driften skjer egen regi, ute noe innleie, legger Christian Narmo til.
Lederduoen understreker at pakkedistribusjon er kjernevirksomheten,
og at de er tro mot strategien sin.
I løpet av fjoråret har NBT oppnådd fått ISO 9001- og
14001-sertifisering. I sertifiseringsprosessen kom det fram at NBT hadde få
avvik i driften.
Mange flyttinger og nyetableringer
NBT har 16 terminaler rundt omkring i landet. På en rekke av
disse stedene har de fått nye lokaliseringer gjennom fjoråret. Wiik går gjennom
alle flyttingene som er gjennomført:
- Ved inngangen av 2023 skiftet de til ny lokasjon i
Trondheim.
- I januar etablerte de seg i Tromsø, sin nordligste
avdeling.
- De flyttet sin Hamar-lokasjonen til Rudshøgda.
- I juli flyttet de sin lokasjon i Bergen flyttet til et
nybygg.
- I november etablerte de ny avdeling i Bodø.
- Rett før jul flyttet de virksomheten sin i Larvik til nye
lokaler.
- Samtidig etablerte seg i Haugesund.
– Og ikke minst flyttet vi i andre halvår trinnvis fra
Frogner til Kløfta. Først hovedkontoret på sensommeren og 1. november
hovedlageret, sier CEO Christian Narmo.
All produksjon skjer nå på Kløfta.
– Vokser i riktig tempo
– Selv om vi vokser, så vokser vi riktig tempo. Vi
forbereder oss til den veksten som vil komme, sier Narmo.
NBT har det siste året investert i to AutoStore med til
sammen 40.000 kasser og 32 roboter.
På Kløfta er den første i drift, mens den andre for tiden er
under bygging i Larvik.
– Vi jobber for å gjøre oss attraktive mot kundene. Investeringsbeslutningen
for AutoStore nr 2 tok vi nokså fort. Vi så at det er mange kunder i Vestfold
og Telemark som kan være klare for outsourcing. I Larvik er vi allerede oppe i
60% fyllingsgrad, så vi har med oss kundene, forteller Wiik.
Hamax var første kunde inn.
IT in-house
Høsten 2022 begynte deres første in-house IT-ressurs, og NBT
har i tillegg rekruttert en systemutvikler som begynner 1. mai.
– Vi flytter IT-infrastrukturen in-house for å gjøre det
enklere å koble seg på. Vi kan utvikle løsningene videre som vi selv ønsker
det. Vi blir med agile. Det går fortere å tilpasse løsningene med en intern
ressurs enn om vi kun skulle forholde oss til ekstern tredjepart. Vi blir også
mindre sårbare, forklarer Narmo.
– Vi har tatt kontroll på hele dataprosesseringen. Den er tuftet
på .NET teknologi og Azure-plattformen, legger Wiik til.
Automatisering
I tillegg til AutoStore har NBT automatisk
pakkesorteringsanlegg fra Quadient.
NBT har høstet effektiviseringsgevinster ved flyttingen fra
Frogner til Kløfta. De har i overkant av tre millioner aktiviteter over båndet.
92% av volumet er pakker, resten er pallegods.
– Vi har nå over 6.000 aktiviteter/time over båndet og færre
håndteringer. Vi jobber hele tiden for mer automatisering, sier Narmo.
De har økt fra 50 til 200 utkast.
Alt er mer automatisert. Pakker og bøker kan gå om
hverandre. Roboter går fra AutoStore til sorteringsanlegget med pakker.
Maskinen på Kløfta kan håndtere pakker på opp til 35 kg, noe
som er dobbelt så høyt som den de hadde på Frogner.
Ruteplanlegging
Ruteplanleggingssystemet til NBT kommuniserer direkte med
sorteringsanlegget og sørger for at pakkene blir sortert helt ned på bil og
ikke bare postnummer. Da får man tidlig oversikt over hvilke pakker som leveres
i hvilken rekkefølge. Det bidrar blant annet til tidsstyring av leveranse til
kunde og at de enkelt kan kommunisere med avsender og mottaker om
leveringstidspunkt og status på pakke.
Satser elektrisk
NBT går for elektriske biler på alle sine lokasjoner over
hele landet. Christian Narmo erkjenner at det det med denne vinterens kulde har
vært en brutal læringsprosess, men de opprettholder elektrisk som foretrukken
energikilde i transporten.
– Vi bygger ladeinfrastruktur på alle våre lokasjoner, sier
Wiik.
NBT ar også bestilt elektriske lastebiler som de nå venter
på å motta fra leverandøren. De håper også flere andre. transportsektoren går elektrisk,
for da blir infrastrukturen enda bedre.