De er klare til å yte 3PL-tjenester til norske netthandelere: Joakim Aas (lagermedarbeider med historie tilbake fra bygget var CD-fabrikk), Ståle Slorafoss (driftssjef), Katrine Berg (ansvarlig for ordrekontoret), Helene Engen (ansvarlig for trykkavdeling), Silje Kvernstuen (markedskoordinator).

Ny 3PL-aktør med intelligente ekstratjenester til netthandlere

Spedify er en spin-off av Assistco på Rjukan. Nysatsingen er skilt ut som eget selskap og skal tilby 3PL-tjenester til netthandlere gjennom SLA-avtaler.

Men utover tradisjonell 3PL – lagring, plukk, pakk, distribusjon, fortolling og returhåndtering ­– skal Spedify tilby "intelligente" ekstratjenester.

Jarle Bergan, en av de opprinnelige ansatte i Hydro Sport som var med å etablere AssistCo. Visstnok lagerets sprekeste mann, men nå blir det mindre løping på lageret som resultatet av AutoStore.

– Vi vil være med på reisen til ferske netthandlere, sier forretningsutvikler Andrew Heap til Retailmagasinet.

Felter Spedify ser for seg å kunne bidra på, er produktutvikling og kommersialisering.

Så langt har Spedify 15 kunder, og tallet kunne vært høyere om de ikke var selektive. Spedify ønsker seg kunder med potensiale til å vokse både nasjonalt og internasjonalt.

De vil ikke ha de aller største aktørene som kunde. For Spedify passer det med kunder som ønsker å bruke all sin tid på produktutvikling, salg og kundeservice, så håndterer Spedify logistikken.

– Aktuelle kunder kan være de som har startet nettbutikk innen en nisje ­­– enten som forhandler eller som har utviklet et produkt selv – og som ikke lenger har ikke kapasitet til å gjøre logistikkjobben. Eller nettbutikker som vokser og som ønsker forutsigbarhet, forteller Heap.

Les mer om Spedify her.

Enkel prismodell

Spedify vil gjøre det lettere for netthandleren gjennom sin utradisjonelle prismodell: En fast prosent av utsalgsprisen for varen. Hvor stor prosenten blir, defineres basert på utsalgsprisen.

– Her skiller vi oss fra våre konkurrenter. Prismodellen vår gjør det både dynamisk og forutsigbart for netthandleren. Den er markedets enkleste, sier Heap.

Forretningsutvikler Andrew Heap foran det nye lageret til Assistco hvor spin-off'en Spedify skal tilby 3PL med "nogo attåt" til netthandlere.

Bygger på AutoStore

Spedify baserer seg på morselskapet Assistcos infrastruktur. Investering i AutoStore har frigjort betydelig av både lagerplass og arbeidstimer. Heap anslår effektiviseringsgevinsten til 70%.

Anlegget ble satt i drift gjennom Element Logic i vår. Denne kapasiteten settes nå inn i 3PL "med nogo attåt". AutoStore-anlegget har 8.000 esker og fem roboter, og de har opsjon på utvidelse til 22.000 esker.

AutoStore har gitt en effektiviseringsgevinst på 70%, og den frigjorte kapasiteten brukes til å etablere 3PL-selskapet Spedify.

Løsningen passer for varer som ikke er for store (<35 kg) eller for små. Andre varer må håndteres manuelt som før. Det er tallrike manuelle plukkhyller i bygget på Rjukan. 100% automatisering får man aldri.

Nytt returkonsept

NOReturn er navnet på Spedifys returkonsept som de har utviklet sammen med Helthjem. Konseptet retter seg mot utenlandske netthandlere med sentrallager utenfor Norge og som har en høy returgrad.

Magnar Teigen jobber på Assistcos avdeling for trykk på tekstiler.

Det antas at returkonseptet vil passe spesielt godt for klær.

– Når en norsk nettkunde bestiller en høyfrekvent vare i to størrelser og skal returnere den ene, gir det liten mening å sende returvaren til Sverige. Da blir det ekstra transport og ekstra papirarbeid. I stedet kan Helthjem returnere varen til oss. Når en ny kunde bestiller denne varen, kan den leveres fra oss i stedet for fra sentrallager i utlandet, forklarer Heap.

Spedify mener at løsningen er innovativ og vil spare de store nettbutikkene for både penger og utslipp.

Logistikk

Med sin lokalisering på Rjukan kan ikke Spedify tilby levering samme dag i de store byene, men neste dag.

Lokaliseringen "midt mellom Bergen og Oslo" gir derimot god aksess til terminalene til de store speditørene (Bring og PostNord, DHL) både i de to største byene samt Kristiansand i sør og Trondheim i nord.

Andrew Heap finner fram et kart og viser Retailmagasinet: Spedify ligger i krysspunktet mellom de fire byene.

Jostein Rue er ansvarlig for å betjene 3PL-ordre og har erfaring fra bl.a. nettbutikken Lekekassen.

– Og vi har gunstige returavtaler på transport til hovedterminaler, avslutter forretningsutvikleren i Spedify.

Noe manuell håndtering har man også selv etter investering i AutoStore.

Assistco

Oppstarten til Assistco var spesiell. Den kjemiske reaksjonen som brukes i isposer, ble oppdaget ved en tilfeldighet, og i 1991 startet Hydro opp produksjon av isposer på Rjukan. I 2008 ble virksomheten solgt til de ansatte.

Nå produseres 10.000 poser pr dag, både den egne merkevaren Assistco og gjennom private label for andre.

Etter hvert har Assistco vokst, og det har blitt stadig flere varelinjer, nå ca. 300, eksempelvis plaster, kremer, bandasjer og hygiene. Dette distribueres til sport retail, apotek og andre medisinske institusjoner.

Ca to millioner varer sendes ut hvert år fra Rjukan, utført av ca 30 årsverk.

Sport er kjernen

Assistco er gode på sport. Det er snakk om både B2B og B2C. De har 350 klubbavtaler med idrettslag.

Assistco distribuerer for flere aktører i sportsbransjen.

Sortimentet består av sportsutstyr og rekvisita, drakter og sportstøy. De har en egen avdeling for trykk.

Assistco drifter for flere idrettsforbund, deriblant Norges Håndballforbund.

Blant andre aktører i sportsbransjen som Assistco distribuerer for er Hummel.

Powered by Labrador CMS