Adidas overtraff estimatene
Drevet av tosifret vekst i Kina og Amerika, kunne Adidas rapportere et driftsresultat som overtraff alle analytikerestimat i andre kvartal: € 592 millioner mot estimert € 548 millioner.
Dette er tallenes for 2. kvartal 2018:
- Inntektene økte 10 prosent valuta-nøytralt og 4 prosent i euro til 5,26 milliarder euro, som også overstiger analytikerens mål på 5,2 milliarder euro
- Bruttomarginen økte 2,2pp (prosentpoeng) til 52,3 prosent
- Driftsmargin forbedret 1,2pp til 11,3 prosent
- Netto inntekter fra videreført virksomhet økte 20 prosent til 418 millioner euro. Netto inntjening slo analytikernes forventninger om 387 millioner euro.
- Grunnleggende EPS fra videreført virksomhet økte med 20 prosent
Nytt sterkt kvartal
– Vi leverte et nytt sterkt kvartal på bakgrunn av en vellykket World Cup-aktivering. Vår lønnsomme vekst ble igjen drevet av våre strategiske fokusområder Nord-Amerika, Stor-Kina og e-handel, mens vi fortsatte å investere i våre merkevarer og skalerbarheten i vår virksomhet, sier Kasper Rorsted, Adidas CEO. – Med disse resultatene står vi fast på rette spor for å oppnå våre faste mål for hele året 2018 og langsiktig fram til 2020."
Valuta-nøytralt salg opp 10 prosent
I andre kvartal økte Adidas’ valutanøytrale inntekter med 10 prosent. Inntekter i Adidas-merkevaren økte med 12 prosent, drevet av tosifret vekst i ‘Sport Performance’, med utgangspunkt i tosifret vekst i trening, løp og fotballkategorier, samt høy ensifret vekst i ‘Sport Inspired’.
Reebok dro ned
Inntektene i Reebok-merket reduserte 3 prosent ettersom veksten i ‘Classics’ ble mer enn spist opp av nedgang i trenings- og løpekategorier. Mens inntektene i grossistkanalen økte med en høysifret rate, økte direktesalgsomsetningen med tosifret rate med sterk støtte fra e-handel, hvor inntektene økte med 26 prosent i kvartalet. I euro økte selskapets omsetning med 4 prosent i andre kvartal til 5,251 milliarder euro (2017: 5,038 milliarder kroner).
Tosifret vekst
Det ble tosifret vekst i Nord-Amerika, Asia-Stillehavet, Latin-Amerika og Russland/SUS. Fra et markedssegmentperspektiv, på et valuta-nøytralt grunnlag, økte det kombinerte salget av Adidas- og Reebok-merkene i nesten alle markedssegmenter. Kombinert salg av Adidas- og Reebok-merkene vokste spesielt sterkt i Nord-Amerika (+16 prosent) og Asia-Pacific (+19 prosent), sistnevnte drevet av en økning på 27 prosent i Stor-Kina. Inntektene i Latin-Amerika (+15 prosent) og Russland/SUS (+14 prosent) økte også med tosifrede priser. Mens valutanøytralt salg i de såkalt fremvoksende markeder (’Emerging Markets’) økte med 1 prosent, var inntektene i Vest-Europa, i tråd med forventningene, fortsatt flatt i fjor.
Hovedkilde: Adidas.com