Adobe ser reklamepotensial i smarthøyttalere
Smarthøyttalere som Amazon Echo, Google Home og Apple HomePod er en stor hit blant forbrukere, og de brukes stadig mer. Det fremgår av en ny undersøkelse gjennomført av Adobe, som mener de kan bli en svært attraktiv kanal for annonsører.
Adobes undersøkelse viser at mer enn en av tre (36 prosent) amerikanere nå eier en smarthøyttaler. Tall fra Elektronikkbransjen viser at det ble solgt 150.000 slike enheter i Norge i 2018.
Brukes daglig
75 prosent, seks prosent flere enn i august i fjor, bruker sine smarthøyttalere minst en gang hver dag. De mest populære bruksområdene er nå å avspille musikk, sjekke været, stille morsomme spørsmål og stille inn alarmer.
Kvaliteten blir også bedre, og i undersøkelsen svarer nå 54 prosent at de fungerer ’bra’, mot 37 prosent året før. 41 prosent svarer nå at de fungerer ’ok’.
Spennende annonsekanal
En fjerdedel av brukerne har hørt minst en annonse på sin smarthøyttaler. Ikke bare oppgir 38 prosent av disse at de fant dem mindre forstyrrende enn annonser i andre medier som f.eks. print, online, tv eller sosiale medier. Like mange mener de var mer engasjerende.
Adobe trekker frem ytterligere to faktorer som gjør at stemmebasert teknologi kan gi lydbasert reklame nytt liv. Forbrukere blir stadig mer mottakelige for reklameeksponering i bytte mot gratis innhold, og det individuelle innholdskonsumet gjennom smarthøyttalere åpner for personalisert og relevant reklame.
Uutforsket område
– Reklame innenfor stemmestyrt teknologi er et nytt og uutforsket område. Vår undersøkelse viser at det har et stort potensial hvis ting gjøres riktig. Forbrukere er vant til reklame på radio, og smarthøyttalere byr på den samme organiske reklameopplevelsen. At tre av fire innehavere bruker dem daglig gir annonsører mange nye punkter å møte sine kunder på, sier Colin Morris, direktør for product management i Adobe Analytics.
Undersøkelsen tok for seg 1.000 amerikanske forbrukere på over 18 år.
(Pressemelding)