Kjetil Vågen og Cecilie Sjursen i Advokatfirmaet CLP gjennomgår hvilke krav som stilles til redegjørelsen ifm åpnehetsloven og gir konkrete tips.
CLP
Hvordan redegjøre for aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven – frist for publisering den 30. juni
Innen 30. juni skal virksomheter som er omfattet av åpenhetsloven redegjøre for sine aktsomhetsvurderinger.
Av senior associate Cecilie Sjursen og partner/advokat Kjetil Vågen i Advokatfirmaet CLP
Mange av våre klienter stiller
spørsmål om hva en slik redegjørelse skal inneholde. Vi vil i denne artikkelen gi en
gjennomgang av hvilke krav som stilles til redegjørelsen og gi konkrete tips
til hvordan bedrifter kan redegjøre for sine aktsomhetsvurderinger på en
hensiktsmessig måte.
Krav
til redegjørelse og offentliggjøring
De fleste kjenner nå til at
åpenhetsloven krever at virksomheter som omfattes av loven skal utføre
aktsomhetsvurderinger. Vi har tidligere skrevet en artikkel i Retailmagasinet
om aktsomhetsvurderingen og hvilke tiltak bedriftene bør foreta seg i den
anledning. Du kan lese mer om dette her: Retailmagasinet
- CLP om åpenhetsloven.
Aktsomhetsvurderingene innebærer
en aktivitetsplikt for virksomhetene. Virksomheten må kartlegge, forebygge,
gjøre rede for og følge opp hvordan virksomheten håndterer faktiske og
potensielle negative konsekvenser av sin virksomhet. Det er disse
aktsomhetsvurderingene som virksomhetene nå skal redegjøre for.
Redegjørelsene skal gjøres lett tilgjengelig
på virksomhetens hjemmesider innen 30. juni hvert år.
Det kan utarbeides en felles
redegjørelse i konsernforhold. Det må i tilfellet fremgå tydelig hvilke
deler av redegjørelsen som er knyttet til de ulike selskapenes spesifikke
forhold og hvilke deler av redegjørelsen som er felles. Dersom det er skrevet en felles redegjørelse
i konsern, skal denne som utgangspunkt publiseres på hjemmesiden til alle
virksomheter i konsernet som på selvstendig basis er omfattet av åpenhetsloven.
Innholdet i redegjørelsen
Formålet med redegjørelsen er å
tydeliggjøre hvordan virksomheten påvirker grunnleggende menneskerettigheter og
arbeidsforhold, ikke bare i egen virksomhet, men også utenfor. Redegjørelsen i 2023 skal omfatte perioden
fra loven trådte i kraft 1. juli 2022, til ordinær balansedag 31. desember
2022. Det er imidlertid ikke noe i veien for å inkludere en lengre periode,
frem til redegjørelsen faktisk publiseres.
Det er ingen krav til format
for redegjørelsen, og denne kan inngå i annen rapportering slik som årsrapport
og bærekraftsrapport, forutsatt at det fremgår tydelig hvilke deler av de
nevnte rapportene som gjelder aktsomhetsvurderingene.
Loven oppstiller noen minstekrav
som redegjørelsen må dekke og som vi beskriver nærmere under. Med tanke på
formålet med loven vil vi likevel oppfordre til å være mest mulig åpen i
redegjørelsen.
a. Det
må gis en generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde,
retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative
konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Redegjørelsen skal inneholde en beskrivelse
av hvordan virksomheten er organisert, hvilke produkter og tjenester som
tilbys, og hvilke marked det opereres i. Formålet med denne beskrivelsen er å
få frem hvilke påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige
arbeidsforhold virksomheten har gjennom sin drift og sin leverandørkjede,
og hvordan virksomheten gjennom retningslinjer og rutiner vil håndtere faktisk
og potensiell negativ på virkning.
Det bør fremgå hvordan
ansvaret for oppfølging av åpenhetsloven er forankret i virksomheten. Det
bør komme klart frem at ledelsen og styret står bak
aktsomhetsvurderingene.
b. Det
må gis opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for
negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger.
Hensikten er å gi allmennheten et
innblikk i virksomhetens risikokartlegging. Det skal redegjøres for de konkrete
aktsomhetsvurderingene som er utført, hvilke faktiske negative konsekvenser som
er avdekket og hvilke vesentlig risiko for negative konsekvenser som er
avdekket. Med vesentlig risiko menes potensielle negative konsekvenser som
anses som vesentlige. Dette vurderes basert på hvor alvorlige konsekvenser det
er snakk om og hvor stor sannsynligheten er for negative påvirkning. I tillegg
kan det opplyses hvilke identifiserte risikoer virksomhetene har valgt å
prioritere og hvorfor.
Verdt å merke seg her, er at redegjørelsesplikten
er noe mer begrenset enn de krav som stilles til selve aktsomhetsvurderingene.
Mens aktsomhetsvurderingene skal omfatte både faktiske og potensielle negative
konsekvenser, kan redegjørelsen begrenses til å dekke kun faktiske
negative konsekvensene og vesentlig risiko for slike.
I beskrivelsen kan det opplyses
om bl.a. hvilke negativ konsekvens som er avdekket, hvilke lovbestemmelser
eller regler som er brutt, hvor i verdikjeden den negative konsekvensen
foreligger (i egen virksomhet, hos leverandør, hos underleverandør eller
forretningspartner) og hvilke type tilknytning virksomheten har til den negative
konsekvensen (forårsaket, bidratt til eller direkte knyttet til).
Detaljerte opplysninger, slik som
navn på leverandør og konkrete brudd avdekket hos en bestemt leverandør kreves i
utgangspunktet ikke, med mindre slike opplysninger er nødvendige for å gi en
dekkende fremstilling av aktsomhetsvurderingene. Normalt vil det være
tilstrekkelig å beskrive hvilke negative konsekvenser som er identifisert og
hvilke tiltak som er iverksatt. Graden av detaljer kan begrenses til
opplysninger om produkt, bransje, region, o.l. som avdekket negativ påvirkning
er knyttet til. Det bør generelt utvises varsomhet med å navngi leverandører
hvor det mistenkes at det foreligger negative konsekvenser. Personlige forhold
og forretningshemmeligheter skal som utgangspunkt holdes utenfor redegjørelsen.
Husk at aktsomhetsvurderingene
skal være forholdsmessige. Det skal tas høyde for virksomhetens ressurser,
hvilke bransje og hvilke marked virksomheten opererer i. Dette innebærer at en
virksomhet ikke kan følge opp alle leverandører og forretningsforbindelser, men
det må foretas en sortering av hvilke man evner å følge opp og ikke. En slik
prioritering kan foretas ut fra bl.a. hvilke leverandørkjeder man anser har
størst risiko og hvor man har størst påvirkningskraft.
c. Det skal opplyses om tiltak som
virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske
negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative
konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene.
Basert på kartleggingen og
risikovurderingen som foretas, skal virksomheten iverksette tiltak for å
håndtere avdekkede negative konsekvenser eller vesentlig risiko for slike.
Dette kan være tiltak som å få på plass rutiner og systemer for å håndtere
varsler, oppretning av påførte negative konsekvenser, samarbeid med andre
aktører eller interesseorganisasjoner for å påvirke leverandører, mv.
I den grad det er mulig å si noe
om hvordan tiltakene har bidratt til å redusere risiko eller rette opp i negative
konsekvenser, tas dette inn i redegjørelsen. For mange vil det imidlertid være
for tidlig til å se full effekt av iverksatte tiltak, og det skal dermed
redegjøres for forventede resultater av tiltakene.
Til slutt
Husk at redegjørelsen skal signeres iht. reglene i
regnskapsloven om undertegning av årsregnskap og årsberetning. For de fleste
virksomheter som omfattes av loven vil dette være styret og daglig leder.
Formålet er å ansvarliggjøre styret og ledelsen.
CLP har utviklet maler for
redegjørelsen av aktsomhetsvurderingene som dekker lovens krav, og bistår med
tilpasning og utforming. Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål eller
behøver bistand.