Advokat Cecilie Sjursen og partner/advokat Kjetil Vågen fra advokatfirmaet CLP DA.
CLP
Åpenhetsloven – kontroll fra Forbrukertilsynet
Kontroll gjennomført av Forbrukertilsynet har avdekket at mange virksomheter bryter med pliktene etter åpenhetsloven.
Artikkelforfattere: Partner/advokat Kjetil Vågen og
advokat Cecilie Sjursen fra advokatfirmaet CLP DA
Den 15. november 2023 publiserte
Forbrukertilsynet sine funn etter kontroll av 500 virksomheter for overholdelse
av krav om at redegjørelse etter åpenhetsloven skal være tilgjengelig på
nettsidene til selskapene.
Funn fra Forbrukertilsynets
kontroll publisert 15. november 2023:
- 20 % mangler redegjørelser på selskapets nettside
- Varierende og mangelfull kvalitet på
redegjørelsene
Forbrukertilsynet har fulgt opp de
kontrollerte virksomhetene som mangler redegjørelse på nettsiden sin. 100 av de
500 kontrollerte selskapene skal ha mottatt brev fra Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet viser med dette at de aktivt
vil følge opp overholdelse av åpenhetsloven og veilede virksomheter for at
virksomhetene skal operer i tråd med åpenhetsloven. Forbrukertilsynet har
imidlertid også sanksjonsmuligheter som beskrevet under.
Vi har i tidligere nyhetsbrev skrevet
om kravene
til aktsomhetsvurderinger og hvordan
redegjøre for disse.
Varierende kvalitet på
redegjørelsene som er tilgjengelig på nettsider
Forbrukertilsynet uttaler at det
er "varierende kvalitet" på de publiserte redegjørelsene. Vi leser
det slik at Forbrukertilsynet mener disse redegjørelsene ikke er tilstrekkelige
etter åpenhetsloven.
Fra funnene til Forbrukertilsynet
siteres det følgende:
- Virksomhetene redegjør i liten grad for negative
forhold de har avdekket. Over en tredjedel av de undersøkte har ikke nevnt
noe om slike forhold eller har kun oppgitt at de ikke har avdekket noe.
- Virksomhetene redegjør i liten grad for
iverksatte eller planlagte tiltak. Omtrent en tredjedel nevner ikke
tiltak i det hele tatt.
- Enkelte virksomheter har publisert en tekst
om åpenhetsloven, men det er uklart om teksten er ment som en redegjørelse
ettersom den verken er datert, signert eller angir hvilken periode man redegjør
for.
- Mange av virksomhetene Forbrukertilsynet har
sett på er del av konsern. Redegjørelsene er ofte uklare i forhold til
hvilke virksomheter i konsernet redegjørelsen er ment å dekke. Redegjørelsene
er også lite spesifikke når det gjelder ulike risiko knyttet til ulike
forretningsområder innenfor konsernet.
- Mange virksomheter ser ut til å ha løst arbeidet
med aktsomhetsvurderingene ved å sende ut skjemaer, code of conduct
eller lignende, uten at man jobber videre med konkret risiko og tiltak.
Risikerer høye bøter
Forbrukertilsynet oppgir at de vil fortsette å kontrollere
at pliktene i åpenhetsloven følges, og at de ved fremtidige tilsyn og
eventuelle sanksjoner vil legge vekt på at det er sendt brev og gitt veiledning
til de virksomhetene som har mottatt dette. Kvaliteten på redegjørelsene vil
fremover bli gjenstand for videre oppfølging.
Ved brudd på loven kan Forbrukertilsynet gi forbuds- og
påbudsvedtak, men også økonomiske sanksjoner i form av tvangsmulkt eller
overtredelsesgebyr.
Nylig var forskrift om utmåling av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
på høring, og det er i forskriften foreslått bøter på opptil 4 % av omsetning
eller 25 millioner kroner, der høyeste beløp benyttes. Dette nivået ble
foreslått opprettholdt av departementet. Det er således grunn til å vente svært
høye bøter for brudd på redegjørelsesplikten etter åpenhetsloven.
Vi oppfordrer sterkt til at alle bedrifter som enda ikke har
kommet skikkelig i gang med arbeidet med aktsomhetsvurderinger og/eller ikke
har publisert en redegjørelse på sine hjemmesider iverksetter arbeidet snares
og gir det høy prioritet.