Retailjus
Kjetil Vågen (partner), Julie Reinfjord (senior associate), Lars Martin Sandanger (associate) og Fred Arthur Andersen (partner) i Advokatfrimaet CLP.
CLP
Arbeidsrett – nye konsernregler og innstramming i innleieregler
Stortinget har nylig vedtatt og er i ferd med å vedta en rekke endringer i arbeidsmiljøloven som får stor betydning for mange arbeidsgivere innen retailbransjen. Noen av de siste og viktigste endringene er en omfattende utvidelse av arbeidsgiveransvaret i konsernforhold og en vesentlig innstramming av innleie fra bemanningsforetak.
Av Julie Reinfjord (senior associate), Lars Martin
Sandanger (associate), Fred Arthur Andersen (partner) og Kjetil Vågen (partner) i Advokatfirmaet CLP DA
Endringene medfører at
foretak som inngår i samme konsern får flere felles
plikter på tvers av de juridiske enhetene i konsernet, blant annet ved
nedbemanning og spørsmål om fortrinnsrett. Dette stiller krav til nye og gode
rutiner på tvers av konsernet. Selskap som benytter seg av innleie fra bemanningsforetak,
herunder innleie av konsulenter til prosjekter, må tilpasse innleie til de nye
reglene. Advokatfirmaet CLP gir her en nærmere oversikt over innholdet i de nye
reglene og hvilke tiltak din virksomhet må iverksette.
De nye konsernreglene – hva med det enkelte foretaks
uavhengighet?
Stortinget har foreslått, og
forventes i løpet av de neste par ukene å vedta, nye regler i arbeidsmiljøloven
som innebærer at arbeidsgiveransvaret i konsernforhold utvides. Reglene vil ha
særlig relevans i situasjoner hvor et foretak som er del av et konsern foretar
nedbemanninger, men vil også ha relevans på andre måter, se nærmere under.
Reglene retter seg primært mot konsern som i realiteten utgjør én økonomisk
enhet og hvor konsernforetakene i større eller mindre grad har en relasjon til
hverandre, som typisk vil kunne være tilfellet for foretak i retailbransjen.
Konsernreglene skal kun gjelde norske
konsernforetak. Med konsern menes morforetak og ett eller flere
datterforetak, der morforetaket har bestemmende innflytelse over
datterforetaket. For
retailbransjen vil dette som utgangspunkt være når et morselskap er
majoritetseier. Franchisetakere inngår ikke i franchisegivers konsern, med
mindre franchisegiver er majoritetseier. Reglene får også anvendelse for
franchisetakere som eier flere selskap i samme konsern. Noen av de viktigste
endringene er:
· Nye informasjons-
og drøftelsesplikter
Innføring av
informasjons- og drøftelsesplikter på konsernnivå for konsern som til sammen
sysselsetter minst 50 arbeidstakere. Endringene
innebærer at morforetaket plikter å etablere rammer for samarbeid,
informasjon og drøfting mellom foretakene i konsernet og arbeidstakerne i
konsernet, eksempelvis gjennom et samarbeidsorgan der både ledelsen og
arbeidstakerne i de ulike konsernforetakene er representert. Ettersom pliktene først
inntreffer der konsern til sammen sysselsetter minst 50 ansatte, bør morselskapet ha oversikt over alle
datterselskaper og antall ansatte.
· Plikten til å tilby
annet passende arbeid utvides
Arbeidsgivers plikt til å tilby annet passende arbeid for
at en oppsigelse begrunnet i virksomhetens forhold, f.eks. ved nedbemanninger
eller restruktureringer, skal anses som saklig begrunnet utvides til å gjelde hele arbeidsgivers konsern. Plikten gjelder
alle konsernforetak på oppsigelsestidspunktet.
Plikten gjelder
kun ledige stillinger som arbeidstaker er kvalifisert til ellers i konsernet,
og konsernforetakenes plikt er sekundær til arbeidsgivers. Dette betyr at konsernforetakene
kun plikter å tilby annet passende arbeid til en arbeidstaker på konsernnivå
dersom arbeidsgiver ikke har annet passende arbeid i arbeidsgiver å tilby
arbeidstaker. Hvis det er tilfelle, plikter arbeidsgiver å undersøke om det
finnes aktuelle stillinger på konsernnivå og konsernforetakene får i slikt
tilfelle en plikt til å tilby disse stillingene selv om arbeidstaker ikke er
den best kvalifiserte til stillingen. Når et konsernforetak beslutter
nedbemanninger, vil foretaket med andre ord måtte ha øynene åpne for hvorvidt
det finnes annet passende arbeid å tilby arbeidstaker ellers i konsernet.
Det vil være mulig
å avgrense kretsen av konsernforetak som omfattes av plikten til å tilby annet
passende arbeid dersom det er saklig begrunnet, og både behovet og kriteriene
for slik avgrensning er diskutert med arbeidstakernes tillitsvalgte før
arbeidsgiver fatter endelig beslutning om dette. Som
eksempler på saklige begrunnede avgrensninger nevner lovgiver geografiske
forhold, bransje og sektor. For mange retailere vil det trolig være geografi
som kan være mest aktuelt, ettersom konsernforetakene typisk opererer innenfor
samme bransje.
· Arbeidstakers
fortrinnsrett utvides
Arbeidstakers
fortrinnsrett i ett år fra oppsigelsestidens utløp ved oppsigelse begrunnet i
virksomhetens forhold utvides til å gjelde alle foretak som inngår i
arbeidsgivers konsern til enhver tid, inkludert eventuelle endringer eller
utvidelser etter oppsigelsestidspunktet. Det vil si at en arbeidstaker som er
blitt sagt opp i forbindelse med en nedbemanning i prinsippet vil ha
fortrinnsrett i forbindelse med ansettelser i hele konsernet i en periode på
ett år.
I likhet med
plikten til å tilby annet passende arbeid, gjelder arbeidstakers fortrinnsrett imidlertid
bare ledige stillinger som arbeidstaker er kvalifisert til, og den er
videre sekundær på konsernnivå. Dette betyr at arbeidstaker først og
fremst har fortrinnsrett til stillinger i arbeidsgiver.
Fortrinnsretten på konsernnivå bortfaller dersom arbeidstaker ikke aksepterer
tilbud om annet passende arbeid i konsernet, mens fortrinnsretten i
arbeidsgiver består så lenge arbeidstaker ikke har blitt tilbudt annet passende
arbeid i arbeidsgiver.
Konsernforetak med ledige stillinger
plikter ikke å kontakte enhver person med fortrinnsrett på konsernnivå, men
plikter å tilgjengeliggjøre informasjon om ledige
stillinger på en hensiktsmessig måte slik at konsernpliktene kan overholdes.
Utvidelsen av
arbeidstakers fortrinnsrett har også betydning for formkravene til oppsigelser
begrunnet i virksomhetens forhold. Slike oppsigelser må inneholde opplysninger
om arbeidstakers fortrinnsrett på konsernnivå og opplysninger om hvilke foretak
som inngår i konsernet på oppsigelsestidspunktet.
De nye reglene stiller større krav til samhandling mellom konsernforetakene.
Konsernet må etablere gode rutiner for å unngå unødvendig omstendelige
nedbemanningsprosesser og for dokumentasjon av
konsernets oppfyllelse av forpliktelsene for å unngå at oppsigelser i
nedbemanningsprosesser kjennes ugyldige og andre konsernforetak misligholder
sin plikt til å tilgjengeliggjøre og tilby oppsagt arbeidstaker stilling som
arbeidstaker har fortrinnsrett til. Foretak i retailbransjen har en fordel ved
at de ofte har kjennskap til og systemer på konsernnivå for en viss samhandling
med morforetak og eventuelt søsterforetak fra tidligere. Dette gjør at
innføring av større konsernfunksjoner, -systemer og -ansvar trolig vil være
enklere for de fleste virksomheter innenfor retailbransjen enn andre bransjer.
De nye konsernreglene er foreløpig ikke endelig vedtatt, men
forventes vedtatt i løpet av de neste par ukene og å tre i kraft i løpet av
2023.
Hva innebærer innstrammingene av innleiereglene for
retailbransjen?
I desember 2022 vedtok Stortinget vesentlige innstramminger
i reglene for innleie fra bemanningsforetak, samtidig som grensen mellom
innleie og tjenesteleveranser (f.eks. entreprise) ble lovfestet. Den viktigste
endringen kan kort forklares med at virksomheters adgang til å leie inn
arbeidskraft fra bemanningsforetak ved arbeid av "midlertidig karakter",
slik som prosjekt- og sesongbasert arbeid, fjernes. Det fører til at mye av innleien
fra bemanningsforetak som skjer i dag, vil bli forbudt, og at virksomheter fremover
i praksis bare vil kunne leie inn arbeidskraft fra bemanningsforetak ved behov
for vikariat.
Et snevert unntak fra innstrammingen, som vil være praktisk
viktig for de fleste retailvirksomheter, er adgangen til innleie av
spesialkompetanse som skal utføre rådgivnings- og konsulenttjenester i klart
avgrenset prosjekt, f.eks. IT, teknologi, media, PR, strategi, osv. Retailere
vil ofte ikke ha varig behov for slik spesialkompetanse eller tilstrekkelig med
arbeid til å fylle faste stillinger i retailvirksomheten, og vil derfor kunne ha
behov for å kunne leie inn spesialisert arbeidskraft til ulike avgrensede
prosjekter. I den forbindelse er det viktig å passe på at innleien ikke gjelder
arbeid innenfor virksomhetens hovedbeskjeftigelse og at avtalen inneholder gode
og tydelige beskrivelser av tjenestene som skal utføres.
For all innleie fra bemanningsforetak som retailvirksomheter
har foretatt frem til nå og som ikke faller inn under det snevre unntaket for
spesialistkompetanse, må den enkelte retailvirksomhet vurdere hvilke andre
tilknytningsformer som kan benyttes for å dekke opp arbeidskraftsbehovet, for
eksempel økning av grunnbemanningen, bruk av midlertidige ansettelser, bruk av
innleie fra produksjonsbedrift, bruk av tjenesteleveranser (selvstendige
oppdragstakere/entreprise) mv.
De nye innleiereglene gjelder fra 1. april 2023, men med
overgangsregler frem til 1. juli 2023 for kontrakter som allerede er inngått
før ikrafttredelsestidspunktet.