Elkjøp samler alle betalinger på én plattform
Elkjøp-konsernet utvider samarbeidet med Adyen og lanserer Unified Commerce i hele Norden for å forbedre kundeopplevelsen. Betalinger på nett og i butikk samles på én og samme plattform.
Betalingsteknologiselskapet Adyen kunngjør at de går inn som en komplett leverandør av betalingsløsninger til Elkjøp-konsernet.
Adyen og Elkjøp-konsernet har jobbet sammen siden 2017 om å optimalisere digitale kundeopplevelser på nett. Nå skal de sammen også optimere butikkopplevelsen for sine kunder.
Elkjøp fortsetter å vokse. Adyens teknologi skal digitalisere fysisk salg ved å være knyttet til nettsalg. Når betalinger i butikk og på nett håndteres via én og samme plattform, skal Elkjøp få kontroll over betalingsstrømmene gjennom en helhetlig løsning. For kundene betyr dette igjen bedre opplevelser gjennom kortere køer, forbedrede lojalitetsprogrammer, færre kontaktområder og en mer fleksibel handlereise. Denne type utvikling betegnes Unified Commerce.
Unified commerce gir en jevnere handleopplevelse
Unified commerce innebærer å viske ut forskjeller mellom fysiske butikker og nettbutikk og betyr en teknisk forbedring av varehandelens fokus på omnikanal. Det handler om mer enn bare å gi kunden valgfrihet når det kommer til hvordan og hvor de vil gjøre kjøpet. Det handler også om å tilby samme kundeopplevelse og betalingsalternativer uavhengig av kanal.
En kunde skal enkelt kunne foreta et kjøp gjennom en kanal og gå tilbake til en annen uten problemer. Fleksible og kundevennlige handlereiser har vært avgjørende for detaljhandelen under pandemien, og flere og flere kunder tilbys henting, klikk-og-hent og selvskanning.
Data fra Adyens-plattformen viser at selskaper som har brukt Unified commerce er de som har gjort det best under pandemien, og selv om netthandel har hatt medvind de siste årene, har transaksjoner fra fysiske butikker vokst med 97 prosent på Adyens plattform, sammenlignet med året før.
Tobias Lindh, adm. direktør i Adyen i Norden og Baltikum, uttaler:
– Til tross for den høye veksten av e-handel de siste årene, ser vi at det fysiske salget har hatt størst vekst det siste året. Dette er et bevis på hvor viktig det er å investere i teknologi som forbedrer kundeopplevelsen i butikk, da kunder fortsatt ønsker å handle der.
Marius Bjørngaard Rødde, Head of Finance Development i Elkjøp, uttaler:
– Vi ønsker å gjøre hverdagen enklere for både kunder og ansatte, og med Adyens teknologi, som kobler sammen alle systemer, skaper vi ikke bare en bedre handleopplevelse for kundene våre, men det gjør det også enklere for våre ansatte, som bare trenger å administrere ett system for alle kanaler og alle land. Det er i samspillet mellom e-handel, varehusene og våre ansatte at Elkjøp-konsernet vokser og vi ser frem til å ta neste steg sammen med Adyen.