Tre av fire betalinger i Norge skjer kontaktløst
Tall fra betalingsplattformen Adyen viser at nordmenns betalingsvaner endret seg i 2020, med sterk vekst av kontaktløse betalinger og betalinger med digitale lommebøker.
Nylig slapp Adyen en ny rapport som viser hvordan betalingsvaner i Norge, Sverige og Danmark endret seg gjennom 2020. Det globale betalingsteknologiselskapet med kunder som H&M, Ebay, Elkjøp og Vipps, forteller at pandemien har ført til flere kontaktløse transaksjoner, samt økt bruk av digitale lommebøker som Apple Pay, Samsung Pay og Google Pay.
– Data fra plattformen vår viser at netthandel og kontaktløse betalinger har vokst kraftig som et resultat av pandemien. I Norge ser vi at tre av fire benytter seg av kontaktløs betaling nå, mens bare en tredjedel gjorde det i 2019. Dette viser behovet som finnes hos bedrifter til å tilpasse sin kanalstrategi når pandemien fortsetter å forme kundenes atferd, sier Tobias Lindh, Norden- og Baltikumsjef i Adyen.
I Sverige har kontaktløse betalinger økt på fra to av fem i 2019, til tilnærmet likt nivå som i Norge i 2020 (tre fjerdedeler). Men i Danmark derimot utgjorde kontaktløse betalinger allerede tre fjerdedeler av betalingene i fysiske butikker i 2019, og det vokste til nesten 90 prosent i fjor.
Denne endringen gjenspeiles også i den gjennomsnittlige transaksjonsverdien, der det har vært en jevn økning for alle de tre landene, men mest av alt i Danmark. Dette indikerer at kundene føler seg mer komfortable med kontaktløse betalinger, selv når transaksjonsverdien er høyere.
Om vi ser på bruken av digitale lommebøker i fysisk butikk, kan Adyen rapportere om fortsatt vekst over hele Norden. I Danmark, hvor digitale lommebøker allerede hadde den største relative andelen i 2019, har tallet økt fra 5 til 13 prosent i fysisk butikk, i Sverige endret det seg fra 1 til 4 prosent og i Norge fra 0,5 til 2 prosent. Sammenlignet med nabolandene er nordmenn altså tregest ute på digitale lommebøker i fysiske butikker.
Bruk av digitale lommebøker på nett viser samme trend som vi ser i de fysiske butikkene, der Danmark gikk fra 2 til 10 prosent, Sverige fra 0,3 til 2 prosent og Norge fra 0,4 til 1 prosent. (Pressemelding)