Rune Garborg
Rune Garborg

Adyen tar over kortbetalingene for Vipps

Det nye partnerskapet mellom Vipps og den globale betalingsplattformen Adyen, gjør at selskapet fremover automatisk kan hente ny kortinformasjon om et kort har blitt mistet, stjålet eller utløpt.

Vipps annonserte forrige uke at de går i partnerskap med den globale betalingsplattformen Adyen. Selskapet håndterer i dag betalinger for blant annet Kolonial, Elkjøp og Spotify.

Det nye partnerskapet med Adyen fører til at alle Vipps’ kortbetalinger vil bli håndtert på tvers av Adyens plattform. Dette vil ha flere fordeler sett fra forbrukerens perspektiv, skriver Vipps i en pressemelding.

Roelant Prins er CCO i Adyen.
Roelant Prins er CCO i Adyen.

Bankkort kan mistes, bli stjålet eller utløpt, noe som betyr at brukere til nå har måttet legge inn informasjonen på nytt i Vipps for å utføre kjøp. Adyen og Vipps hjelper brukerne å kvitte seg med det problemet ved at Vipps nå automatisk laster ned den nye kortinformasjonen direkte fra kortnettverket. Det betyr at brukerne aldri mer trenger å oppdatere kortet sitt i appen når de får et nytt fra banken i disse tilfellene.

Utvider partnerskapet

Vipps er i dag allerede et betalingsalternativ som Adyens kunder kan legge til i sin betalingsløsning. Partnerskapet dem imellom utvides dermed nå ytterligere.

– For Vipps er det viktig å alltid kunne gi brukerne en jevn og sikker opplevelse i appen vår. Med Adyen kan vi fjerne en stor del av friksjonen for brukerne, uten å gå på akkord med sikkerheten. Det er også spennende å jobbe med Adyen, som har solid erfaring med internasjonale betalinger, sier Vipps-sjef, Rune Garborg.

Øker tilstedeværelsen i Norge

I Adyen ser de også frem til det nye partnerskapet.

– Samarbeidet med Vipps viser hvor langt frem i digitaliseringen norske selskaper er. I tillegg til fordelene ved å håndtere alle transaksjoner på en teknisk plattform, får Vipps og deres brukere mer sofistikerte funksjoner for oppdatering av kortinformasjon. Dette krever særdeles moderne tekniske løsninger fra Vipps sin side, noe som gjør dem til en utrolig spennende partner å jobbe med, sier Tobias Lindh, sjef for Norden og Baltikum i Adyen.

Dette støttes av Roelant Prins, CCO i Adyen.

– Vipps er på mange måter unike i verden når man ser på hvor stor del av befolkningen som bruker tjenesten. For oss er dette en utrolig interessant partner som åpner døren for en enda sterkere tilstedeværelse i det norske markedet. Samtidig gir dette samarbeidet oss muligheten til å drive digitalisering med en av Norges mest fremtredende teknologiløsninger (Vipps), avslutter han.

Powered by Labrador CMS