Tobias Lindh i Adyen oppfordrer til bruk av betalingslenker.
Tobias Lindh i Adyen oppfordrer til bruk av betalingslenker.

Betalingslenker kan hjelpe forhandlere i gang med digital handel

De siste ukene har mange forhandlere måtte endre fokus fra fysisk til digital handel. Når overgangen skjer raskt, kan det være vanskelig å stole på de «nye» salgskanalene. Norden-sjefen i betalingsselskapet Adyen har ett tips til disse forhandlerne: Bruk betalingslenker

Publisert

Betalingslenker er en lenke som fører kunden rett til betalingssiden. Ifølge Adyen er det en enkel måte å muliggjøre handel uten å måtte implementere avanserte tekniske løsninger.

Fra tidligere av har nemlig kunder vært vant til å handle når de faktisk gjør noe annet enn å rydde, lage mat eller bla gjennom sosiale medier. De siste årene har derimot handel i større grad blitt mer integrert i hverdagen vår. Det finnes flere kontaktområder enn før, og kunder kan samhandle med merkevarer gjennom flere ulike kanaler.

I Adyens Retailbarometer uttalte 55 prosent av forbrukerne at de hadde sett varer de ønsket å kjøpe via sosiale medier, men valgte å forlate handlekurven da betalingsprosessen innebar for mange trinn. Det er med andre ord et stort potensial i å benytte seg av betalingslenker for enklere å tilpasse den digitale kundereisen og raskt kunne bistå kundene i det de vil ha hjelp med – selv i saker utover betalinger.

Nedenfor er tre tips fra Norden- og Baltikum-sjef i betalingsselskapet Adyen, Tobias Lindh, om hvordan virksomheter kan bruke betalingslenker for å forbedre kundereiser, drive salg og håndtere logistiske utfordringer:

1. At enkelte varer går tom på lager, er noe som skjer stadig oftere nå som etterspørselen etter visse produkter øker kraftig. For å unngå et tapt salg kan man gjennom dialog med kunden og betalingslenker enkelt legge til rette for å bestille varen til når den er tilbake i sortiment. På denne måten skapes en bedre flyt og tilbudet kan møte etterspørselen i større grad.

Med et automatisert system kan en påminnelse også sendes til kunden når varen er tilbake på lager med en lenke som fører direkte til betaling. Dette fungerer også for å «plukke opp» kjøp hvor forbrukeren allerede har igangsatt kjøpsprosessen, men av ulike grunner ikke har gjennomført handelen.

2. Chatbots på sosiale medier har blitt stadig vanligere og mer avanserte. Ikke bare kan de guide kunder gjennom kjøpsprosessen, for eksempel ved å tilby rask konvertering gjennom betalingslenker, de kan også håndtere eventuelle ombookinger og returer. Slik administrativ avlastning kan redusere presset for forhandlerne i en overgangsfase fra fysisk til digital handel, samtidig som chatbottene kan tilby kunder betalingslenker som reduserer antall trinn i kjøpsprosessen og legger til rette for kjøp på best mulig måte.

3. Levering og henting er også noe som kan forbedres gjennom betalingslenker. Uansett hvilken kommunikasjonskanal virksomheten foretrekker, enten via tekstmelding, e-post eller på annen måte, kan leveranser og hentesteder justeres ut fra virksomhetens ønsker via betalingslenkene. For virksomheter som lar kundene reservere varer i butikken, kan kunden via lenken bestemme å få varen levert til den destinasjonen de ønsker. I tiden vi er inne i nå kan det være praktisk å minimere fysiske møter, for eksempel gjennom utlevering av varene direkte til kjøretøyet.