Omnikanal bidrar til større omsetning. Ill.: Colourbox

Data leder veien til større handlekurv

Senere i høst vil betalingsleverandøren Adyen publisere sitt årlige retailbarometer, men allerede nå røper de noen av konklusjonene og gir ti råd.

Publisert

En av konklusjonene er at e-handel og fysisk varehandel – som ofte stilles opp mot hverandre – er knyttet tett sammen når det gjelder å øke salget og størrelsen på kundens handlekurv.

Dataene fra Adyens rapport viser at det fortsatt er en lang vei å gå for forhandlere for å oppnå den perfekte kjøpsopplevelsen, både i fysisk butikk og på nettet. For å bistå med å tilpasse handleopplevelsene til nye forventninger og behov, har Adyen undersøkt hva kundene faktisk ser etter, og hvilke tiltak som fører til økt handel.

72 prosent av de spurte i Adyens globale studie sier at de vil handle mer på nett hvis de blir tilbudt gratis frakt og retur. Samtidig svarer 28 prosent at de vil handle mer i fysisk butikk dersom det blir tilbudt digitale rabattkoder og man får anbefalinger i butikken. Om en forhandler derfor tilbyr retur i butikk på varer som er kjøpt på nett, og driver butikkunder til nettbutikken gjennom kuponger, kan man ifølge Adyen drastisk øke størrelsen på kunden handlekurv.

Dataene viser at en god opplevelse i fysisk butikk også får kunder til å handle online. På samme måte ønsker flere kunder at et nettkjøp lett skal kunne returneres i en butikk i nærheten. Interessen for en god netthandel eller opplevelse i fysisk butikk ser derfor ikke ut til å være motstridende, men heller komplimenterende, noe forhandlere må ta på alvor.

Adyens ti råd

Her er de ti beste måtene forhandlere kan øke salget sitt på:

Fysisk butikk:

1. Omnikanal

40 prosent av nordiske kunder sier de vil handle mer i butikk dersom de får bestille på nett og hente i butikken.

2. Aldri tomt i hyllene

32 prosent handler mer om de kan bestille varer som ikke er på lager i butikk og få disse sendt hjem.

3. Flere personlige handleopplevelser

28 prosent handler mer om en forhandler tilbyr digitale kuponger og anbefalinger i butikken.

4. Nye betalingsmetoder

20 prosent handler mer om de kan betale med digitale lommebøker som Apple Pay og Google Pay.

5. Drep køen

20 prosent handler mer om de slipper å stå i kø og blir belastet automatisk når de forlater butikken. 

Netthandel:

6. Gratis frakt og retur

72 prosent handler mer om forhandleren tilbyr gratis frakt og retur.

7. Lojalitetsprogram

36 prosent vil handle mer online om de kan benytte seg av personlige rabatter eller lojalitetspoeng.

8. Flere betalingsmetoder

28 prosent kjøper mer hvis de kan betale med sin foretrukne betalingsmetode eller valuta.

9. Bedre produktbilder

27 prosent sier de handler mer online hvis nettbutikken investerer mer i fotografering og visualisering av produktene sine.

10. Sikkerhet

25 prosent handler mer om de får forsikring om at gode svindelssystemer er på plass.

Powered by Labrador CMS