Må vite hvor varene er – og kunne endre parameterne i logistikken
Retail endrer seg, også logistikken. Nye former for lagerstyring og levering ut til sluttkunde fordrer at kjeden har IT-verktøy som gir presisjon og fleksibilitet. Fremtiden krever varereiser som er sømløse, sporbare og skalerbare - i sanntid.
Driw har utviklet logistikkløsningen Trace, et ordre- lager- og transportsystem som skal gi vareeiere i dagligvare og retail full kontroll og sporing på hele varestrømmen.
Systemet består av fire grunnprodukter: Warehouse Management System (WMS), Transport Management System (TMS), den helt ferske modulen Store Management System (SMS) og Order Management System (OMS).
Hovedkontoret ligger i Ålesund, og de har et av de største produktutviklingsmiljøene på Sunnmøre. Brorparten av utviklingen skjer der, og for å sikre skalérbarhet samarbeider de i tillegg med et miljø i Sri Lanka som har spesialisert seg på nordiske kunder.
Opprinnelig var grossister og dagligvare Driws hovedmålgruppe, men de siste årene har Driw satset tyngre også mot faghandelskjeder.
De tilbyr Trace-løsningen både som enkeltprodukter og helhetlig produktsuite.
– Det er hvis man bruker hele plattformen vår, man får best kontroll på vareflyten, sier Karl Henning Kalvø som er produktansvarlig for Trace til Retailmagasinet.
Retail må ha gode løsninger
Retailbransjen er presset og skriker etter gode IT-løsninger. Marginene er små, og det pågår en kontinuerlig transformasjon hvor netthandel vokser.
– Retail må gjøre ting annerledes enn før, fastslår Market Development Manager Steffen Larvoll.
Før var retailbransjen relativt stabil. Når man hadde investert og fått satt opp forsyningskjeden ut til butikkene – og fått handelen til å rulle – var det normal drift.
– Nå må man i større grad eksperimentere med forretningsmodellen. Man vet ikke hva som fungerer, og man må stadig teste. Det dukker stadig opp varianter som click-and-collect, pop up-stores og annet for å bedre kjøpsopplevelsen. Folk i handelen er kreative, men mange har ikke god nok fleksibilitet i de forretningssystemene de har, sier Kalvø.
Driw mener at det er der de kommer inn. Med Trace skal det være enklere å skru på parametre og teste ut nye modeller i logistikken. Det som viser seg å fungere, kan så skaleres opp.
Hele vareflyten
Å sende én vare direkte til en sluttkunde er atskillig dyrere enn å sende mange til en butikk.
– Distribusjonskostnaden per vare er lavere når den er transportert ut til butikk, nærmere sluttkunden. Vårt mantra er at du ved å ha varekontroll i butikk tjener på å selge varer på nett fra butikkenes lager i stedet for fra sentrallageret, sier Larvoll.
Styring av lager for netthandel og lager for butikker er to forskjellige måter å jobbe på.
Trace er skybasert, noe som gir ekstra muligheter. Blant annet til å knytte seg til andre, eksterne moduler, eksempelvis ruteoptimalisering for transport.
Logistikksystemet til Driw styrer både den fysiske og virtuelle vareforflytningen, hele veien fra ordrehåndtering til transporten. Alle handlinger og prosesser starter med en ekstern- eller internordre. Vareflyten spenner vidt: fra containere inn i norske havner til utlevering av enkeltpakke hjem til sluttkunde.
Driw erkjenner at det finnes mange løsninger på markedet, ikke minst på transport. Derfor er de fleksible på å tilpasse Trace til kundenes eget økosystem.
– Transport henger tett sammen med lager. Bilene kan betraktes som rullende lagre, sier Kalvø.
Det er mange typer transport. Inngående, utgående og lokal.
– Hva om retaileren har flere transportører og løsninger?
– Vi er ikke transportør og legger ikke føringer på hva kjeden velger. Vi vil komme inn i økosystemet for å gi høyest mulig verdi. Vi er pragmatiske og samhandler med andre aktører for å finne den beste løsning for retaileren.
Sluttkundene bryr seg lite om hvem som er transportør, men vil ha billig frakt og informasjon om leveringstidspunkt og kanskje miljøbelastning. Derfor er det en fordel å tilby kundene flere leveringsalternativer.
Butikker blir fremskutte lager
The last mile er blitt viktigere, og da koronaviruset rammet, fikk mange det travelt med å finne løsninger for hjemlevering og plukk-i-butikk.
– Kjedene må tilgjengeliggjøre varene sine på nye måter. Utviklingen var der allerede, men skjøt fart med virusutbruddet, fastslår Kalvø.
De tradisjonelle kanalene utfordres, og netthandel og hjemlevering har vokst fort.
Det er en trend at kjedene i økende grad bruker butikkenes lager som fremskutte lager. Da kan man plukke i butikk og tilby click-and-collect.
Skillet mellom netthandelslager og lager for fysiske butikker er i ferd med å bli borte.
– Retailere erkjenner at de må få kontroll på hvor varene deres er. Men for mange aktører er det et langt lerret å bleke, sier Steffen Larvoll.
Verdiskapningen til kjeder har klassisk vært å ha grossistrollen og frakte varer ut i butikker. Ut fra et logistisk perspektiv har netthandel vært nedprioritert.
– Netthandelen vokser hele tiden, men utgjør fortsatt en mye mindre andel av totalomsetningen enn fysisk retail, poengterer Larvoll.
Driw leverer sporbarhet på tvers.
– Med Trace kan man gjennom nettbutikken kjøpe av butikkens beholdning fordi du vet at varen faktisk er der, sier Larvoll.
Han mener at click-and-collect i mange kjeder i realiteten er en front end-løsning.
– Å bruke butikkens lager som et varelager ut mot kunden er en fordel, men problemet med click-and-collect er ofte at det ikke er en integrert del av forretningsmodellen, sier han.
Larvoll forklarer hvordan click-and-collect i noen kjeder i realiteten fungerer: Kunden bestiller på nett, men gjør i realiteten ikke noe annet enn å reservere varen. Kunden får en melding om at han må vente 1-2 timer. I realiteten selger ikke butikken varen, men reserverer den mens de finner ut om de faktisk har den.
Sporing
En nøkkel ligger i å vite hvor man har varene sine. Hvordan varer kan spores, avhenger blant annet av varetype og verdi. I motebransjen blir eksempelvis RFID stadig mer utbredt.
Driw er nå klar med sin nye modul SMS – Store Management System. Modulen består av brukervennlige apper for butikkansatte på devicessom mobil eller nettbrett. Appene gjør varemottak, varetelling og plukk-i-butikk enkelt for brukeren. Med mobile enheter slipper de ansatte å måtte gå fram og tilbake til pc og måtte forholde seg til papirlister.
– I hverdagen plukker og plasserer butikkansatte varer når det er rolig, men legger fra seg denne oppgaven når det kommer inn en kunde. Da skal de lett kunne fortsette jobben etterpå, sier Kalvø.
Når butikker mister kontroll på hvor varene er, er det ofte fordi de plukkes eller flyttes på uten at det blir registrert.
Den første kunden tar i bruk SMS-modulen etter sommerferien.
Enkle verktøy for lager og transportører
Også på lageret må de ansatte kunne holde kontroll helt ned på batchnivå. Trace har naturlig nok mer avansert funksjonalitet for styring på lager enn ute i butikk.
Sjåførene må også ha applikasjoner. Hva skjer med en pall som blir stående igjen på rampa, blir det registrert inn igjen? Blir varer registrert når de tas inn i butikk?
– Applikasjoner må brukes for å redusere antall feil, og helst automatiseres. Det er viktig å gi de ansatte enkle og gode verktøy, understreker Kalvø.
Ambisjoner utenlands
Driw har også ambisjoner om å selge Trace utenlands. Norge først, men så Norden og deretter resten av verden.
– Vi ser jo at trendene som vi ser her i Norge er de samme i Sverige, Danmark, Europa, USA og Kina. Med Trace tilbyr vi et svært godt alternativ til kinesisk eller amerikansk logistikkteknologi. Vi mener spesielt at Europa trenger et europeisk alternativ som ivaretar europeiske verdier, ikke minst på personvernsiden, sier Steffen Larvoll.
Maskinlæring gir bedre prediksjon og kontroll på varene
Kongstanken til Driw er at brukere av Trace skal ha kontroll på hvor varene befinner seg.
– Ikke bare beholdning på totalnivå, men helt ned på batchnivå, understreker Karl Henning Kalvø.
Et godt logistikksystem må kunne håndtere alle mulige varianter. For eksempel kan man selge en pakke med ski, sko og staver, men får så retur kun på stavene som kunden vil endre til en annen lengde.
Den fysiske varen skal være der man tror den er.
– Men de fleste av oss har som kunder hatt dårlige opplevelser på dette feltet. Man sjekket beholdning på nettet før man dro til butikken, men så var ikke varen der likevel. Man må ha systemstøtte på hvor varer er og hvor de flyttes gjennom lokasjonstøtte, fortsetter han.
Maskinlæring og prediksjon
På store butikker som også fungerer som lager, han man egne problemstillinger. Når ansatte plukker varer fra lageret og kunder plukker varer ute i butikken, hvordan skal man vite hva man har og hvor? En beholdning i en butikk er noe annet enn en beholdning på et lager.
En vare kan befinne seg oppi handlevogna til en kunde mens den fortsatt står som tilgjengelig i systemet.
For å oppnå høyere presisjon kan man ta i bruk prediksjon gjennom maskinlæring gjennom kunstig intelligens (AI). Driw har de siste årene jobbet med å få prediksjon inn i produktene sine.
Med maskinlæring kan man predikere hva som er behovet den neste måneden, ikke bare det som er kjent i dag. Man kan basere seg på historiske data som berikes med eksempelvis værdata, trafikkdata og trender.
Trace analyserer og behandler all datamengden fortløpende og kalkulerer til enhver tid optimale lager- og transportbevegelser.
– Vi har bygget på vår logistikkerfaring gjennom 37 år, og har bygget Trace helt på nytt inn i en moderne verden med uendelige teknologiske muligheter, sier Larvoll.
Vareflyt i tre dimensjoner
Transport fra sentrallager ut til kjedens butikker er oversiktlig å administrere. Men med netthandel får man en ny dimensjon: hjem til forbrukeren. En tredje dimensjon er intern vareflyt mellom butikkene.
– Med alle disse dimensjonene blir kompleksiteten høy, og her kommer prediksjon og maskinlæring inn. Vi gir menneskene som jobber med logistikken et verktøy for å treffe bedre beslutninger, avslutter Steffen Larvoll.